Abstrakt: |
Przedmiotem badania były postawy studentów wobec rynku pracy. Badaniem objęto studentów studiów dziennych z różnych kierunków na uczelniach zarówno państwowych, jak i niepaństwowych, w tym studentów: ekonomii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, anglistyki i socjologii na Uniwersytecie Łódzkim, mechaniki i budowy maszyn na Politechnice Łódzkiej, pedagogiki na Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Uniwersytecie Jagiellońskim, automatyki na Akademii Górniczo-Hutniczej. Dobór próby oparto na schemacie probabilistycznym. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety dotyczącej: znajomości problematyki rynku pracy, przygotowania do wejścia na rynek pracy i roli studiów w tym przygotowaniu, czynników zwiększających szanse absolwentów na zatrudnienie, zachowań na rynku pracy w trakcie edukacji i in. Analizie poddano 763 ankiety, w tym 256 wypełnionych przez kobiety i 195 przez mężczyzn w uczelniach państwowych (UP) oraz 203 wypełnione przez studentki i 109 przez studentów z uczelni niepaństwowych (UN). Rynek pracy studenci postrzegali przede wszystkim jako charakteryzujący się dużą konkurencją i niedoborem miejsc pracy (88% kobiet i 67% mężczyzn UP; 87% kobiet i 72% mężczyzn z UN). Nepotyzm, protekcję i inne cechy patologiczne rynku pracy dostrzegało 63% kobiet i 66% mężczyzn UP oraz 56% kobiet i 98% mężczyzn UN. Małą atrakcyjność ofert pracy podkreślało 59% kobiet i 44% mężczyzn UP oraz 60% kobiet i 49% mężczyzn UN. Na zbyt wysokie wymagania (np. w zakresie doświadczenia albo kwalifikacji) skarżyli się przede wszystkim studenci UP, w tym 21% kobiet i 33% mężczyzn (UN: 5% kobiet i 7% mężczyzn). |