BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część I
Projekt badawczy:
  • Instytucje i organizacje wspierające rozwój i socjalizację osób niepełnosprawnych intelektualnie na terenie powiatów cieszyńskiego i karwińskiego
pokaż badania
Data: 2010 – 2011
Badacz: Zenon Gajdzica
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli polskich i czeskich na temat przemian w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych; przemiany te polegają na: obejmowaniu kształceniem coraz większej liczby dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, wydłużeniu okresu nauki szkolnej oraz przechodzeniu z form segregacyjnych do integracji i inkluzyjnych form kształcenia. Badanie zrealizowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013 oraz z budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Śląsk Cieszyński. Wykorzystano ankietę własnej konstrukcji, którą objęto 200 nauczycieli, w tym 100 pracujących w Polsce i 100 pracujących w Republice Czeskiej. Pierwsza część publikacji przedstawia: stosunek do przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych (poparcie zanotowano u 58% nauczycieli z Polski oraz u 73% z Republiki Czeskiej), oceny inkluzyjnej formy kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, stosunek nauczycieli do kształcenia włączającego uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną (o tym, że warto nią objąć możliwie najwięcej uczniów, poświadczyło 45% nauczycieli z Polski oraz 32% z Republiki Czeskiej). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić brak zdecydowanych różnic w postrzeganiu przez nauczycieli polskich i czeskich zmian w kształceniu niepełnosprawnych intelektualnie. W badanej grupie nauczycieli wystąpiło społeczne przyzwolenie na kontynuowanie reform. Osoby o odmiennym zdaniu stanowiły grupę mniej liczną, a ich poglądy odróżniały się wyraźnie od pozostałych badanych dopiero w zakresie kształcenia uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, system kształcenia uczniów niepełnosprawnych, reforma oświaty, inkluzja
Author's Keywords: intellectual disability, education system for students with disabilities, education system reform, inclusion
Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, kształcenie specjalne, niepełnosprawność intelektualna, nauczyciel kształcenia specjalnego, nauczyciel, postawa, Polska, Republika Czeska
TESE descriptors: inclusive education, special needs education, intellectual disability, SEN teacher, teacher, attitude, Poland, Czech Republic
Publikacje:
  • Gajdzica Z. (2012). Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część I. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 1(15), 67-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"