BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część II
Projekt badawczy:
  • Instytucje i organizacje wspierające rozwój i socjalizację osób niepełnosprawnych intelektualnie na terenie powiatów cieszyńskiego i karwińskiego
pokaż badania
Data: 2010 – 2011
Badacz: Zenon Gajdzica
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli polskich i czeskich na temat przemian w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych; przemiany te polegają na: obejmowaniu kształceniem coraz większej liczby dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, wydłużeniu okresu nauki szkolnej oraz przechodzeniu z form segregacyjnych do integracji i inkluzyjnych form kształcenia. Badanie zrealizowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013 oraz z budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Śląsk Cieszyński. Wykorzystano ankietę własnej konstrukcji, którą objęto 200 nauczycieli, w tym 100 pracujących w Polsce i 100 pracujących w Republice Czeskiej. Druga część publikacji przedstawia informacje na temat deklaracji dotyczących przemian w zakresie kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykształcenia, miejsca i stażu pracy respondentów. Analiza uwarunkowań opinii nauczycieli ujawniła, że miejsce pracy, staż i wykształcenie nie różnicowały ichopinii. Nauczyciele szkół specjalnych i integracyjnych oraz młodsi stażem nauczyciele wykazali się większym sceptycyzmem wobec zmian w kształceniu specjalnym. Największymi zwolennikami inkluzji w kształceniu specjalnym okazali się absolwenci studiów z zakresu pedagogiki specjalnej, wśród osób dostrzegających zagrożenia w tej formie kształcenia znajdowali się częściej absolwenci studiów pedagogicznych.

Autorskie słowa kluczowe: niepełnosprawność intelektualna, system kształcenia uczniów niepełnosprawnych, reforma oświaty, inkluzja
Author's Keywords: intellectual disability, education system for students with disabilities, education system reform, inclusion
Deskryptory TESE: Republika Czeska, Polska, postawa, nauczyciel, nauczyciel kształcenia specjalnego, niepełnosprawność intelektualna, kształcenie integracyjne, kształcenie specjalne
TESE descriptors: Czech Republic, Poland, attitude, teacher, SEN teacher, intellectual disability, inclusive education, special needs education
Publikacje:
  • Gajdzica Z. (2012). Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część II. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2(16), 35-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"