Tytuł badania: |
Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część II |
Projekt badawczy: |
- Instytucje i organizacje wspierające rozwój i socjalizację osób niepełnosprawnych intelektualnie na terenie powiatów cieszyńskiego i karwińskiego
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Data: |
2010 – 2011 |
Badacz: |
Zenon Gajdzica |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli polskich i czeskich na temat przemian w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych; przemiany te polegają na: obejmowaniu kształceniem coraz większej liczby dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, wydłużeniu okresu nauki szkolnej oraz przechodzeniu z form segregacyjnych do integracji i inkluzyjnych form kształcenia. Badanie zrealizowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007-2013 oraz z budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Śląsk Cieszyński. Wykorzystano ankietę własnej konstrukcji, którą objęto 200 nauczycieli, w tym 100 pracujących w Polsce i 100 pracujących w Republice Czeskiej. Druga część publikacji przedstawia informacje na temat deklaracji dotyczących przemian w zakresie kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykształcenia, miejsca i stażu pracy respondentów. Analiza uwarunkowań opinii nauczycieli ujawniła, że miejsce pracy, staż i wykształcenie nie różnicowały ichopinii. Nauczyciele szkół specjalnych i integracyjnych oraz młodsi stażem nauczyciele wykazali się większym sceptycyzmem wobec zmian w kształceniu specjalnym. Największymi zwolennikami inkluzji w kształceniu specjalnym okazali się absolwenci studiów z zakresu pedagogiki specjalnej, wśród osób dostrzegających zagrożenia w tej formie kształcenia znajdowali się częściej absolwenci studiów pedagogicznych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
niepełnosprawność intelektualna, system kształcenia uczniów niepełnosprawnych, reforma oświaty, inkluzja |
Author's Keywords: |
intellectual disability, education system for students with disabilities, education system reform, inclusion |
Deskryptory TESE: |
Republika Czeska, Polska, postawa, nauczyciel, nauczyciel kształcenia specjalnego, niepełnosprawność intelektualna, kształcenie integracyjne, kształcenie specjalne |
TESE descriptors: |
Czech Republic, Poland, attitude, teacher, SEN teacher, intellectual disability, inclusive education, special needs education |
Publikacje: |
- Gajdzica Z. (2012). Opinie polskich i czeskich nauczycieli na temat przemian kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie – część II. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2(16), 35-50.
|