BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola wiedzy pedagogicznej w wychowaniu dziecka w rodzinie w świetle badań w powiecie kolbuszowskim
Data: 2010 – 2011
Badacz: Ewa Kopeć
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono wśród rodziców w celu analizy poziomu świadomości własnej wiedzy pedagogicznej. Próbę badawczą stanowiło 700 osób wychowujących dzieci w wieku wczesnoszkolnym, mieszkających w powiecie kolbuszowskim w województwie podkarpackim. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. 64,7% respondentów uzyskało wiedzę o wychowaniu od własnych rodziców. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami kolejnymi źródłami, z których czerpali badani, były literatura oraz czasopisma pedagogiczne (32,0%), następnie telewizja (13,1%), gazety (7,0%) oraz koleżanki koledzy (5,7%). 1,9% ankietowanych nie udzieliło żadnej odpowiedzi, natomiast wśród podawanych innych źródeł wskazywano m.in. na intuicję (1,1%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że większość rodziców (84,7%) potwierdzała konieczność posiadania wiedzy pedagogicznej. Jedynie według 1% respondentów była ona niepotrzebna (18,7% nie udzieliło odpowiedzi, a brak zdania wyraziło 0,3% rodziców). Ponadto stwierdzono, że literaturą, z której najczęściej korzystano, były czasopisma (40,0%) oraz poradniki (33,0%), w dalszej kolejności podręczniki (13,4%) oraz broszurki (11,9%), a także internet (2,7%). 20% badanych w ogóle nie sięgało po tego rodzaju literaturę.

Autorskie słowa kluczowe: rodzina, wychowanie, dziecko, wiedza pedagogiczna
Author's Keywords: family, education, educational theory
Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, wychowanie dziecka, rodzice, relacja rodzice – dziecko, postawa, wiedza, rodzina
TESE descriptors: pre-primary education, child rearing, parents, parent-child relation, attitude, knowledge, family
Publikacje:
  • Kopeć, E. (2012). Rola wiedzy pedagogicznej w wychowaniu dziecka w rodzinie w świetle badań w powiecie kolbuszowskim. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2, 101-112.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"