Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród rodziców w celu analizy poziomu świadomości własnej wiedzy pedagogicznej. Próbę badawczą stanowiło 700 osób wychowujących dzieci w wieku wczesnoszkolnym, mieszkających w powiecie kolbuszowskim w województwie podkarpackim. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. 64,7% respondentów uzyskało wiedzę o wychowaniu od własnych rodziców. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami kolejnymi źródłami, z których czerpali badani, były literatura oraz czasopisma pedagogiczne (32,0%), następnie telewizja (13,1%), gazety (7,0%) oraz koleżanki koledzy (5,7%). 1,9% ankietowanych nie udzieliło żadnej odpowiedzi, natomiast wśród podawanych innych źródeł wskazywano m.in. na intuicję (1,1%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że większość rodziców (84,7%) potwierdzała konieczność posiadania wiedzy pedagogicznej. Jedynie według 1% respondentów była ona niepotrzebna (18,7% nie udzieliło odpowiedzi, a brak zdania wyraziło 0,3% rodziców). Ponadto stwierdzono, że literaturą, z której najczęściej korzystano, były czasopisma (40,0%) oraz poradniki (33,0%), w dalszej kolejności podręczniki (13,4%) oraz broszurki (11,9%), a także internet (2,7%). 20% badanych w ogóle nie sięgało po tego rodzaju literaturę. |