Abstrakt: |
Celem badań (action research) była analiza procesu rozwijania umiejętności autoewaluacyjnych w grupie studentów lingwistyki stosowanej. Dobór osób do badań ograniczył się do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W badaniach jakościowych wzięli udział studenci drugiego roku studiów (było to 15 osób, znajdujących się na zaawansowanym poziomie znajomości języka angielskiego). W badaniu wykorzystano kwestionariusz dotyczący stosowania strategii metakognitywnych oraz posłużono się wywiadem autoewaluacyjnym – zastosowanie tej techniki miało na celu zaobserwowanie, czy nastąpiła zauważalna ewolucja umiejętności autoewaluacyjnych uczących się po kilkumiesięcznym okresie stosowania technik pracy, które miały na celu rozwinięcie wiedzy metakognitywnej i repertuaru strategii metakognitywnych studentów (dyskusje grupowe dotyczące problemów w uczeniu się, poprawianie koleżeńskie, samoocena, praca projektowa). Studenci dostrzegali postęp w rozwijaniu swoich umiejętności mówienia (przede wszystkim w aspekcie wzbogacenia wiedzy). Wśród najczęściej wymienianych kryteriów oceny wypowiedzi ustnej studenci wskazywali na komunikatywność. Wnioski z badań potwierdziły, że strategie metakognitywne zwiększają wpływ badanych na własny proces uczenia się. |