BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola wiedzy metakognitywnej i strategii metakognitywnych w kształtowaniu autonomii uczących się
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Magdalena Aleksandrzak
Abstrakt:

Celem badań (action research) była analiza procesu rozwijania umiejętności autoewaluacyjnych w grupie studentów lingwistyki stosowanej. Dobór osób do badań ograniczył się do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W badaniach jakościowych wzięli udział studenci drugiego roku studiów (było to 15 osób, znajdujących się na zaawansowanym poziomie znajomości języka angielskiego). W badaniu wykorzystano kwestionariusz dotyczący stosowania strategii metakognitywnych oraz posłużono się wywiadem autoewaluacyjnym – zastosowanie tej techniki miało na celu zaobserwowanie, czy nastąpiła zauważalna ewolucja umiejętności autoewaluacyjnych uczących się po kilkumiesięcznym okresie stosowania technik pracy, które miały na celu rozwinięcie wiedzy metakognitywnej i repertuaru strategii metakognitywnych studentów (dyskusje grupowe dotyczące problemów w uczeniu się, poprawianie koleżeńskie, samoocena, praca projektowa). Studenci dostrzegali postęp w rozwijaniu swoich umiejętności mówienia (przede wszystkim w aspekcie wzbogacenia wiedzy). Wśród najczęściej wymienianych kryteriów oceny wypowiedzi ustnej studenci wskazywali na komunikatywność. Wnioski z badań potwierdziły, że strategie metakognitywne zwiększają wpływ badanych na własny proces uczenia się.

Deskryptory TESE: student, uczenie się, wiedza, strategia, badania naukowe
TESE descriptors: student, learning, knowledge, policy, research
Publikacje:
  • Aleksandrzak, M. (2006). Rola wiedzy metakognitywnej i strategii metakognitywnych w kształtowaniu autonomii uczących się. Neofilolog, 29, 4-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"