BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola uwagi w procesach zapamiętywania i uczenia się
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Anna Rydzewska
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie informacji o procesie uczenia się sekwencji różnych bodźców i rozstrzygnięcie, czy proces uczenia się wykonywania zadania zachodzi wtedy, gdy wykonuje się dwa zadania jednocześnie. Badanie miało pokazać, czy uwaga jest niezbędna w procesie zapamiętywania i uczenia się. Eksperyment laboratoryjny przeprowadzono w grupie 320 osób – studentów pierwszego i drugiego roku kierunków humanistycznych, wśród których było 153 mężczyzn i 153 kobiety. Analizą objęto 306 wyników, 14 odrzucono z powodu niekompletnego wykonania zadania. W badaniu wykorzystano program komputerowy, który na monitorze komputera wyświetlał w jednej linii trzy różne bodźce świetlne: punkty świetlne, figury geometryczne (trójkąt, kwadrat, okrąg i romb) oraz litery (A, O, E, Y). Zadaniem studentów było m.in. wygaszanie bodźców świetlnych w określonej sekwencji. Eksperyment pokazał, że wykonywanie dwóch zadań jednocześnie wpływa negatywnie na szybkość i poprawność wykonywania każdego z nich. Lepiej wykonuje się zadanie, które nie wymaga podzielności uwagi. Proces uczenia się albo w ogóle nie zachodzi, albo jest utrudniony, gdy nie można skoncentrować się na wykonywaniu jednego zadania. Możliwe jest zapamiętywanie danego materiału, jeśli znajduje się on w polu uwagi niepodzielonej.
 

Deskryptory TESE: uczenie się, metoda nauczania, efekt uczenia się, postępy w nauce, tempo uczenia się, warunki kształcenia
TESE descriptors: learning, teaching method, learning outcome, study progress, learning pace, learning context
Publikacje:
  • Rydzewska, A. (1992). Rola uwagi w procesach zapamiętywania i uczenia się. Przegląd Psychologiczny, 4, 463-475.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"