Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie informacji o procesie uczenia się sekwencji różnych bodźców i rozstrzygnięcie, czy proces uczenia się wykonywania zadania zachodzi wtedy, gdy wykonuje się dwa zadania jednocześnie. Badanie miało pokazać, czy uwaga jest niezbędna w procesie zapamiętywania i uczenia się. Eksperyment laboratoryjny przeprowadzono w grupie 320 osób – studentów pierwszego i drugiego roku kierunków humanistycznych, wśród których było 153 mężczyzn i 153 kobiety. Analizą objęto 306 wyników, 14 odrzucono z powodu niekompletnego wykonania zadania. W badaniu wykorzystano program komputerowy, który na monitorze komputera wyświetlał w jednej linii trzy różne bodźce świetlne: punkty świetlne, figury geometryczne (trójkąt, kwadrat, okrąg i romb) oraz litery (A, O, E, Y). Zadaniem studentów było m.in. wygaszanie bodźców świetlnych w określonej sekwencji. Eksperyment pokazał, że wykonywanie dwóch zadań jednocześnie wpływa negatywnie na szybkość i poprawność wykonywania każdego z nich. Lepiej wykonuje się zadanie, które nie wymaga podzielności uwagi. Proces uczenia się albo w ogóle nie zachodzi, albo jest utrudniony, gdy nie można skoncentrować się na wykonywaniu jednego zadania. Możliwe jest zapamiętywanie danego materiału, jeśli znajduje się on w polu uwagi niepodzielonej.
|