BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki dydaktyczne warunkujące edukacyjną efektywność kursów online
Data: [2006]
Badacz: Roksana Neczaj
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy: rozkładu wyników studentów niestacjonarnych i skuteczności kształcenia online; rozkładu wyników studentów niestacjonarnych online w porównaniu do studentów niestacjonarnych tradycyjnych; rozkładu studentów niestacjonarnych online w porównaniu do studentów dziennych tradycyjnych. Próbę badawczą stanowili wszyscy studenci, którzy realizowali internetowe wykłady w pierwszym i drugim semestrze w roku akademickim 2005/2006, zamieszczone na platformie E-sgh.pl, oraz studenci stacjonarni i niestacjonarni, którzy korzystali z tradycyjnego wykładu w SGH. Zastosowaną techniką badawczą była analiza statystyczna. Badaniem objęto dziewięć przedmiotów online (TIK) i jeden przedmiot prowadzony tradycyjnie. Łącznie analizie poddano 1990 wyników studentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w drugim semestrze badani uczestniczący w pełnych wykładach online osiągnęli lepsze wyniki w nauce. Jednocześnie odnotowano tendencję ocen dobrych, przez co wnioskowanie o czynnikach wpływających na efektywność zgodnie z wynikami rozkładu o niewielkich różnicach w ocenianiu było utrudnione. Na wykładach online w SGH utrzymywał się wysoki procent rezygnacji z zajęć prowadzonych za pośrednictwem internetu (co, jak stwierdzono, jest zjawiskiem typowym dla e-edukacji). Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła ujawnić również, że proces dydaktyczny realizowany w środowisku internetu pod wieloma aspektami nie odbiegał od tradycyjnej sytuacji dydaktycznej.

Deskryptory TESE: nauczanie na odległość, technologia informacyjno-komunikacyjna, korzystanie z Internetu, Internet, uczenie się, proces uczenia się, efekt uczenia się, nauczanie wspomagane komputerem, szkoła wyższa
TESE descriptors: distance learning, ICT, Internet usage, Internet, learning, learning process, learning outcome, computer-assisted learning, higher education
Publikacje:
  • Neczaj, R. (2007). Czynniki dydaktyczne warunkujące edukacyjną efektywność kursów online. Toruńsko-Płockie Studia Dydaktyczne, 20, 199-221.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"