Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy: rozkładu wyników studentów niestacjonarnych i skuteczności kształcenia online; rozkładu wyników studentów niestacjonarnych online w porównaniu do studentów niestacjonarnych tradycyjnych; rozkładu studentów niestacjonarnych online w porównaniu do studentów dziennych tradycyjnych. Próbę badawczą stanowili wszyscy studenci, którzy realizowali internetowe wykłady w pierwszym i drugim semestrze w roku akademickim 2005/2006, zamieszczone na platformie E-sgh.pl, oraz studenci stacjonarni i niestacjonarni, którzy korzystali z tradycyjnego wykładu w SGH. Zastosowaną techniką badawczą była analiza statystyczna. Badaniem objęto dziewięć przedmiotów online (TIK) i jeden przedmiot prowadzony tradycyjnie. Łącznie analizie poddano 1990 wyników studentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w drugim semestrze badani uczestniczący w pełnych wykładach online osiągnęli lepsze wyniki w nauce. Jednocześnie odnotowano tendencję ocen dobrych, przez co wnioskowanie o czynnikach wpływających na efektywność zgodnie z wynikami rozkładu o niewielkich różnicach w ocenianiu było utrudnione. Na wykładach online w SGH utrzymywał się wysoki procent rezygnacji z zajęć prowadzonych za pośrednictwem internetu (co, jak stwierdzono, jest zjawiskiem typowym dla e-edukacji). Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła ujawnić również, że proces dydaktyczny realizowany w środowisku internetu pod wieloma aspektami nie odbiegał od tradycyjnej sytuacji dydaktycznej. |