BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dyplom szkoły wyższej: świadectwo wiedzy czy wymóg formalny?
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Teresa Jarmuła-Kliś, Anna Pawlikowska
Abstrakt:

Analizę przeprowadzono w celu diagnozy opinii Polaków na temat wartości wyższego wykształcenia. Materiał empiryczny stanowiły dwa raporty opublikowane przez CBOS (Czy warto się uczyć z maja 2007 oraz Aspiracje Polaków w latach 1998 i 2008 z października 2008), a także rezultaty własnych badań, które zrealizowano w listopadzie 2007 roku (w projekcie badawczym zastosowano ankietę audytoryjną; badaniem objęto studentów drugiego i piątego roku wszystkich kierunków kształcenia na krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego; ogółem analizie poddano 607 ankiet). Badani studenci (niezależnie od roku i kierunku studiów) nie dostrzegali jednoznacznego związku między wykształceniem a powodzeniem zawodowym. Edukacja stanowiła dla badanych wartość zarówno autoteliczną, jak i instrumentalną (w zależności od kontekstu pytania). Wśród motywów podjęcia dalszego kształcenia według respondentów przeważała chęć potwierdzenia własnych możliwości lub własna satysfakcja (46,5%); w dalszej kolejności studenci wskazywali konieczność zdobycia doświadczenia życiowego (28,2%), możliwość nawiązania kontaktów z innymi ludźmi (10,5%) oraz chęć zdobycia poważania społecznego (4,1%). Jednocześnie w oparciu o wyniki raportów CBOS-u, wykazano, że wykształcenie znalazło się wśród najważniejszych aspiracji życiowych Polaków. Dodatkowo odnotowano, że przekonanie o zaletach nauki jest powszechne i w ostatnich latach podzielane przez ponad 90% mieszkańców Polski.

Autorskie słowa kluczowe: studia wyższe, dyplom, inflacja dyplomów, skolaryzacja społeczeństwa, „boom” edukacyjny, funkcje uczelni
Author's Keywords: higher education, diploma, diplomas inflation, scholarisation of the society, „boom” of education, functions of the University
Deskryptory TESE: szkoła wyższa, dyplom ukończenia studiów wyższych, student, postawa, absolwent szkoły wyższej, zatrudnienie, rynek pracy, studia wyższe
TESE descriptors: higher education, higher education diploma, student, attitude, graduate, employment, labour market, higher education course
Publikacje:
  • Jarmuła-Kliś, T. i Pawlikowska, A. (2009). Dyplom szkoły wyższej: świadectwo wiedzy czy wymóg formalny? Studia Humanistyczne, 9, 129-140.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"