BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dyrektor szkoły a jakość pracy kierowanej przez niego placówki
Data: 2011 – 2012
Badacz: Krzysztof Zajdel
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy strategii kierowania placówką szkolną oraz typu pracy opiekuńczo-wychowawczej w wybranych szkołach. Uczestnikom projektu badawczego postawiono także pytania o postrzeganie funkcjonowania zarządzanej placówki, pracujących w niej nauczycieli oraz swojej roli kierownika. Próbę badawczą stanowiło 57 dyrektorów oraz wicedyrektorów różnego typu placówek (w tym zarówno małych, jak i zespołów szkół; szkół podstawowych oraz szkół średnich). Do zebrania materiału wykorzystano m.in. skalę opisaną przez Stefana Wlazłę. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najkrótszy staż na stanowisku dyrektora lub wicedyrektora wiązał się z największym poczuciem sprawstwa i kompetencji. Zgromadzony materiał pozwolił również wykazać, że zdecydowana większość respondentów (70%) stosowała w strategii kierowania szkołą reguły formalno-prawne; w dalszej kolejności znalazły się osoby charakteryzujące się w działaniu rezygnacją z pełnej roli kierowniczej (13%), ukierunkowane na nauczyciela (8%), tworzące system kierowania szkołą (7%) oraz osobistości kierownicze (2%). 45% badanej kadry kierowniczej określiło typ opiekuńczego funkcjonowania swojej szkoły jako opiekę fragmentaryczną, 20% jako tradycyjną opiekuńczość szkolną, 15% wskazało wielostronną pracę opiekuńczą, 11% – formalizm opiekuńczy, a 9% – bezradność opiekuńczą.

Deskryptory TESE: kadra kierownicza, dyrektor szkoły, zarządzanie szkołą, zarządzanie personelem, szkoła, kompetencje, kwalifikacje zawodowe, postawa
TESE descriptors: managerial staff, headteacher, school management, personnel management, school, competence, vocational qualification, attitude
Publikacje:
  • Zajdel, K. (2012). Dyrektor szkoły a jakość pracy kierowanej przez niego placówki. Wychowanie na co Dzień, 9, 3-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"