BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sprawność fizyczna, jej samoocena oraz podejmowanie aktywności fizycznej przez uczniów gimnazjum
Instytucja:
Data: 2000 – 2003
Badacz: Małgorzata Bronikowska, Michał Bronikowski, Adam Galas, Renata Śleboda
Abstrakt:

Przedmiotem badania była ocena zakresu zmian sprawności fizycznej, jej samooceny oraz częstotliwości podejmowane aktywności fizycznej przez młodzież gimnazjalną w trakcie trwania trzyletniej nauki w gimnazjum. Badaniem objęto 302 uczniów klasy pierwszej w wieku 13 lat (w tym 139 chłopców i 163 dziewczęta) oraz po trzech latach 207 uczniów trzeciej klasy z dwóch losowo wybranych poznańskich szkół. Do zebrania materiału zastosowano Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej, składający się z ośmiu prób: biegu na dystansie 50 m, skoku w dal z miejsca, biegu na dystansie 800/1000 m, pomiaru siły dłoni, zwisu na drążku, biegu wahadłowego 4 x 10 m, siadów z leżenia w czasie 30 s oraz skłonu w przód. Dodatkowo do oceny poziomu aktywności fizycznej wykorzystano kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że aktywność fizyczną nie częściej niż raz w tygodniu podejmowało do 40% trzynastoletnich respondentów oraz 42% szesnastoletnich. Ponadto stwierdzono niewystarczający, w okresie trzyletniej edukacji w gimnazjum, wzrost odsetka uczniów podejmujących aktywność fizyczną 2-3 razy w tygodniu (uzyskane dane kształtowały się na poziomie 20%). Dodatkowo sformułowano postulat o rozszerzeniu działań związanych z promowaniem zdrowia i edukacji zdrowotnej wśród polskiej młodzieży w ramach szkolnych zajęć z wychowania fizycznego.

Deskryptory TESE: rozwój fizyczny, wychowanie fizyczne, edukacja zdrowotna, gimnazjum, uczeń, zachowania, postawa
TESE descriptors: physical development, physical education, health education, lower secondary, pupil, behaviour, attitude
Publikacje:
  • Śleboda, R., Bronikowski M., Galas, A. i Bronikowska, M. (2007). Sprawność fizyczna, jej samoocena oraz podejmowanie aktywności fizycznej przez uczniów gimnazjum. Studia Humanistyczne, 7, 77-97.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"