BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena szkolna i obsceniczność prawa – pomiędzy byciem kimś a byciem nikim. Znaczenia nadawane doświadczeniu szkolnemu przez gimnazjalistów
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Piotr Stańczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy znaczeń nadawanych szkole przez młodzież gimnazjalną. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę fenomenograficzną; próba liczyła 44 respondentów. Na podstawie analizy zgromadzonych wypowiedzi stwierdzono, że znaczenie szkoły zostało określone takimi kategoriami jak uczenie się, wiedza, ocena, dobra (zła) szkoła, dobra (zła) praca, dobre (złe) życie, bycie kimś oraz bycie nikim. Wykazano również, że ankietowani byli świadomi własnej pozycji w hierarchicznej strukturze szkoły. W definiowaniu bycia uczniem najczęściej wskazywano na chodzenie do szkoły, uczenie się oraz podleganie władzy nauczycielskiej. Zgodnie z zebranymi odpowiedziami ujawniono, że żaden z badanych nie był nieświadomy roli, jaka mu przypadła w systemie szkolnym. Stwierdzono również, że ocena szkolna w schemacie znaczenia szkoły była momentem różnicującym ogólniejsze sposoby definiowania szkoły w perspektywie czasu. Dodatkowo zaobserwowano wśród respondentów lęk przed byciem nikim (w tym m.in. kopaniem rowów czy sprzątaniem ulic), który także wyznaczał funkcjonowanie uczniów. Jednocześnie udzielone odpowiedzi pozwoliły stwierdzić, że schemat definiowania doświadczenia szkolnego dominował niezależnie od osiągnięć szkolnych uczniów oraz ich pochodzenia społecznego.

Deskryptory TESE: uczeń, ocenianie, postawa wobec szkoły, szkoła, relacja nauczyciel – uczeń, autonomia osobista, gimnazjum
TESE descriptors: pupil, marking, attitude towards school, school, teacher-student relation, personal autonomy, lower secondary
Publikacje:
  • Stańczyk, P. (2009). Ocena szkolna i obsceniczność prawa – pomiędzy byciem kimś a byciem nikim. Znaczenia nadawane doświadczeniu szkolnemu przez gimnazjalistów. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, 73-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"