Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy znaczeń nadawanych szkole przez młodzież gimnazjalną. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę fenomenograficzną; próba liczyła 44 respondentów. Na podstawie analizy zgromadzonych wypowiedzi stwierdzono, że znaczenie szkoły zostało określone takimi kategoriami jak uczenie się, wiedza, ocena, dobra (zła) szkoła, dobra (zła) praca, dobre (złe) życie, bycie kimś oraz bycie nikim. Wykazano również, że ankietowani byli świadomi własnej pozycji w hierarchicznej strukturze szkoły. W definiowaniu bycia uczniem najczęściej wskazywano na chodzenie do szkoły, uczenie się oraz podleganie władzy nauczycielskiej. Zgodnie z zebranymi odpowiedziami ujawniono, że żaden z badanych nie był nieświadomy roli, jaka mu przypadła w systemie szkolnym. Stwierdzono również, że ocena szkolna w schemacie znaczenia szkoły była momentem różnicującym ogólniejsze sposoby definiowania szkoły w perspektywie czasu. Dodatkowo zaobserwowano wśród respondentów lęk przed byciem nikim (w tym m.in. kopaniem rowów czy sprzątaniem ulic), który także wyznaczał funkcjonowanie uczniów. Jednocześnie udzielone odpowiedzi pozwoliły stwierdzić, że schemat definiowania doświadczenia szkolnego dominował niezależnie od osiągnięć szkolnych uczniów oraz ich pochodzenia społecznego. |