BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacyjne przestrzenie dialogu polsko-żydowskiego
Instytucja:
Data: 2000 – 2007
Badacz: Joanna Cukras-Stelągowska
Abstrakt:

Badaniem objęto dwa zespoły szkół (w trakcie trwania projektu jedyne działające szkoły żydowskie w Polsce). W pierwszej części projektu badawczego posłużono się metodą obserwacji zajęć lekcyjnych oraz analizą dokumentów (w tym statutów szkół, programów wychowawczych, informatorów, programów nauczania przedmiotów żydowskich oraz stron internetowych szkół). Przeprowadzono także wywiady, m.in. z dyrektorem i wicedyrektorem szkół warszawskich czy nauczycielką nauczania zintegrowanego w szkole Lauder Morasha. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że szkoły lauderowskie nie prowadzą nauczania w języku etnicznym, prowadzą natomiast naukę języka etnicznego (hebrajskiego). Okazało się również, że pierwszeństwo w rekrutacji do szkoły mają dzieci pochodzące z rodzin żydowskich oraz posiadające żydowskie korzenie. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać, że szkoły utrzymują stały kontakt ze środowiskiem żydowskim (w tym zwłaszcza z gminami wyznaniowymi, Centrum Edukacyjnym Kultury Żydowskiej oraz Żydowskim Instytutem Historycznym). W szkołach obchodzone są także najważniejsze święta (Rosz Haszana, Jom Kippur, Sukkot, Chanuka czy Purim). Ponadto zwrócono uwagę na wysoki poziom nauczania oraz znaczne osiągnięcia uczniów badanych placówek. W drugiej części badania przeprowadzono wywiady pogłębione z 20 absolwentami szkoły (osoby z roczników 1988-1992). Wśród zgromadzonych wypowiedzi na pytanie o motywacje przeważały wskazania renomy szkół Laudera. Respondenci często odwoływali się także do nauki języka hebrajskiego, która okazała się w późniejszej karierze zawodowej bardzo ceniona. Jednocześnie zaobserwowano nieprzypisywanie szkole nadrzędnej roli w formowaniu tożsamości kulturowej badanych.

Deskryptory TESE: tożsamość kulturowa, postawa, edukacja, edukacja międzykulturowa, kultura
TESE descriptors: cultural identity, attitude, education, intercultural education, culture
Publikacje:
  • Cukras-Stelągowska, J. (2009). Edukacyjne przestrzenie dialogu polsko-żydowskiego. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 117-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"