Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: W jakim stopniu edukacyjne programy komputerowe wpływają na kształtowanie pojęć geometrycznych u uczniów klas II szkoły podstawowej? Próbę badawczą stanowiło 120 uczniów uczęszczających do placówek w Bydgoszczy. Do zebrania materiału posłużono się eksperymentem pedagogicznym z zastosowaniem techniki dwóch grup równoległych w oparciu o kanon jedynej różnicy. W grupie eksperymentalnej znalazło się 58 osób, a w kontrolnej – 62. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 90,7% uczniów z grupy eksperymentalnej oraz 85,1% z grupy kontrolnej znało podstawowe figury geometryczne płaskie, tzn. koło, trójkąt, prostokąt czy kwadrat. Jednocześnie zaobserwowano, że 9,3% osób z pierwszej grupy oraz 14,9% z drugiej myliło prostokąt z kwadratem. Ponadto wykazano, że 58,14% osób z grupy eksperymentalnej i 21,28% z grupy kontrolnej potrafiło podać własności podstawowych figur geometrycznych. Odsetek dzieci z grupy eksperymentalnej znających pojęcie odcinków prostopadłych i równoległych wynosił 88,37%, a z grupy kontrolnej – 74,47%. Okazało się również, że wszyscy badani z grupy eksperymentalnej oraz 89% ich rówieśników z grupy kontrolnej potrafił określić wielkość przedmiotów. Analiza całego materiału wykazała jednoznacznie osiąganie lepszych wyników przez dzieci, które uczestniczyły w zajęciach wspomaganych programami komputerowymi (TIK). |