BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacyjne programy komputerowe i ich wpływ na kształtowanie pojęć geometrycznych u uczniów klas II szkoły podstawowej
Data: 2004 – 2005
Badacz: Katarzyna Stefanowicz-Zawiszewska, Krystyna Żuchelkowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: W jakim stopniu edukacyjne programy komputerowe wpływają na kształtowanie pojęć geometrycznych u uczniów klas II szkoły podstawowej? Próbę badawczą stanowiło 120 uczniów uczęszczających do placówek w Bydgoszczy. Do zebrania materiału posłużono się eksperymentem pedagogicznym z zastosowaniem techniki dwóch grup równoległych w oparciu o kanon jedynej różnicy. W grupie eksperymentalnej znalazło się 58 osób, a w kontrolnej – 62. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 90,7% uczniów z grupy eksperymentalnej oraz 85,1% z grupy kontrolnej znało podstawowe figury geometryczne płaskie, tzn. koło, trójkąt, prostokąt czy kwadrat. Jednocześnie zaobserwowano, że 9,3% osób z pierwszej grupy oraz 14,9% z drugiej myliło prostokąt z kwadratem. Ponadto wykazano, że 58,14% osób z grupy eksperymentalnej i 21,28% z grupy kontrolnej potrafiło podać własności podstawowych figur geometrycznych. Odsetek dzieci z grupy eksperymentalnej znających pojęcie odcinków prostopadłych i równoległych wynosił 88,37%, a z grupy kontrolnej – 74,47%. Okazało się również, że wszyscy badani z grupy eksperymentalnej oraz 89% ich rówieśników z grupy kontrolnej potrafił określić wielkość przedmiotów. Analiza całego materiału wykazała jednoznacznie osiąganie lepszych wyników przez dzieci, które uczestniczyły w zajęciach wspomaganych programami komputerowymi (TIK).

Deskryptory TESE: nauczanie wspomagane komputerem, program nauczania, komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna, proces uczenia się, uczenie się, nauczanie, matematyka
TESE descriptors: computer-assisted learning, curriculum, computer, ICT, learning process, learning, teaching, mathematics
Publikacje:
  • Stefanowicz-Zawiszewska, K. i Żuchelkowska, K. (2007). Edukacyjne programy komputerowe i ich wpływ na kształtowanie pojęć geometrycznych u uczniów klas II szkoły podstawowej. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 27-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"