Abstrakt: |
Analizie poddano dane zebrane podczas realizacji przez Stowarzyszenie na rzecz Dzieci i Młodzieży Program STACJA zadania publicznego Promowanie zdrowego stylu życia i odpowiedzialnych zachowań seksualnych w kontekście HIV/AIDS i STI – zadanie pilotażowe. Zadanie to zostało zlecone przez Miasto Stołeczne Warszawę, a opracowane i zrealizowane pod merytoryczną opieką pracownika Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji. Działania (metodą outreachworkingu) w celu ograniczenia ryzyka szkód zdrowotnych i społecznych związanych ze świadczeniem usług seksualnych przez młodzież i młodych dorosłych przeprowadzono w dwóch warszawskich centrach handlowych: Arkadia i Złote Tarasy. W ramach ewaluacji projektu przeprowadzono obserwacje oraz wywiady w celu zbadania problemu spędzania przez młodzież czasu w galeriach oraz charakterystyki zjawiska sponsoringu i tzw. galerianek. Zrealizowano 246 wywiadów podczas 90 dyżurów streetworkerów. 95% badanych twierdziło, że regularnie widują w galeriach dzieci i młodzież, najczęściej w grupach od dwóch do czterech. 40% respondentów uważało, że młodzież spędzająca czas w galeriach handlowych to w równych proporcjach chłopcy i dziewczęta. 95% ankietowanych wiedziało, czym jest sponsoring. W ramach ewaluacji sumatywnej wyliczono: liczbę rozdanych ulotek (10 000 sztuk), liczbę osób, z którymi nawiązano bezpośredni kontakt (546), liczbę rozdanych prezerwatyw (906), liczbę rozdanych chusteczek do higieny intymnej (1110), liczbę odbytych konsultacji na dyżurach stacjonarnych (54) i in. |