Tytuł badania: |
Promowanie wartości edukacji jako przekonywanie młodego człowieka o tym, że warto się uczyć, oraz pokazywanie, jak się uczyć |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Data: |
1 września 2013 – 31 marca 2014 |
Badacz: |
Bożena Jolanta Lenkiewicz-Broda |
Abstrakt: |
Dane pozyskano od wizytatorów, którzy przeprowadzali zewnętrzną ewaluację w szkołach (N = 298) na temat promowania wartości edukacyjnych, w tym procesu uczenia się. Okazało się, że na wszystkich etapach kształcenia odnotowano wysoki poziom spełniania wymienionego wyżej wymagania. Największą trudnością dla szkół jest monitorowanie losów absolwentów celem zwiększenia możliwości promocyjnych danej placówki oświatowej. Z badania wynika, że 99% szkół podejmuje działania sprzyjające uczeniu się. Kontrola potwierdziła, że grono pedagogiczne jest przekonane o potrzebie uczenia się przez całe życie. Jeden na pięciu uczniów z III i IV etapu edukacyjnego twierdzi, że zajęcia pozalekcyjne nie pozwalają na twórcze rozwiązywanie zadań. Wśród najczęstszych działań szkoły na rzecz upowszechniania wartości uczenia się przez całe życie było: wykorzystywanie losów absolwentów (45%), doskonalenie umiejętności i kompetencji uczniów (42%), własny przykład nauczycieli (27%), system doradztwa zawodowego (26%). Raport wieńczą rekomendacje związane z badanym tematem. |
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, edukacja, młodzież, proces uczenia się, uczenie się |
TESE descriptors: |
evaluation, education, youth, learning process, learning |
Publikacje: |
- Lenkiewicz-Broda, B.J. (2014). Promowanie wartości edukacji jako przekonywanie młodego człowieka o tym, że warto się uczyć, oraz pokazywanie, jak się uczyć. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2013/2014 (s. 169-186). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
|