BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości
Instytucja:
Data: październik 2009 – styczeń 2010
Badacz: Zuzanna Glanc
Abstrakt:

Celem badania było zidentyfikowanie sfer życia, które młodzi dorośli utożsamiają z dorosłą aktywnością, poznanie pierwszych doświadczeń młodzieży związanych z wkraczaniem w dorosłość oraz określenie sposobów kategoryzowania dorosłości przez młodzież. W badaniu zastosowano jakościową metodę wywiadu biograficzno-narracyjnego, którą objęto 16 osób w wieku mieszczącym się w przedziale 20-30 lat, w tym z dziewięcioma kobietami i siedmioma mężczyznami. Wszyscy badani pochodzili z Warszawy, posiadali wyższe wykształcenie lub byli studentami. Wypowiedzi młodych dorosłych nadały dorosłości charakter mozaiki, to znaczy ukazały jej fragmentaryczność i niepełność. Badani określali dorosłość jako proces, do tego nigdy niedokończony. Nie postrzegali jej jako osiągniętego, stabilnego stanu wyznaczonego przez obiektywne wydarzenia (np. założenie rodziny). Obraz ten związany był z fenomenem fragmentarycznej dorosłości, to znaczy z postrzeganiem siebie jako osoby dorosłej tylko w niektórych sferach życia. Pierwsze doświadczenia dorosłości opisane przez badanych miały bardzo różnorodny charakter, choć wiązały się najczęściej z pewnymi powtarzającymi się wzorcami, to znaczy z podjęciem pierwszej pracy, wyprowadzką z domu itp. Dorosłość kojarzono najczęściej z odpowiedzialnością za siebie i innych, umiejętnością radzenia sobie z konsekwencjami własnych działań, zdolnością do podejmowania autonomicznych decyzji. Definiowano dorosłość w kategoriach subiektywnych, indywidualistycznych i psychologicznych, rzadziej zaś w obiektywnych, jak status zawodowy, rodzinny czy majątkowy.

Autorskie słowa kluczowe: młodzi dorośli, tożsamość, dorosłość, rozwój, okres przejściowy, dojrzałość
Author's Keywords: young adults, identity, development, transitional period, adulthood
Deskryptory TESE: dorosły student, postawa, absolwent szkoły wyższej, praca, zachowania społeczne
TESE descriptors: mature student, attitude, graduate, labour, social behaviour
Publikacje:
  • Glanc, Z. (2011). Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości. Edukacja Dorosłych, 1, 115-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"