Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zjawiska eurosieroctwa, które pojawiło się w związku ze wzrostem liczby rodziców wyjeżdżających w celach zarobkowych za granicę. Ocenie poddano skalę tego zjawiska w szkołach podstawowych oraz gimnazjalnych w województwie zachodniopomorskim. Kwestionariusz składający się z 10 pytań skierowano do dyrektorów 282 szkół podstawowych oraz 144 gimnazjów. Stwierdzono, że spośród placówek objętych badaniem tylko w 109 gimnazjach oraz 201 szkołach podstawowych zjawisko eurosieroctwa było diagnozowane za pomocą przedmiotowych informacji zbieranych przez pedagogów szkolnych oraz wychowawców klas. Wśród 2752 gimnazjalistów zdiagnozowanych jako eurosieroty u 653 osób (23,73%) zaobserwowano szeroko pojmowane problemy z nauką (m.in. brak motywacji, obniżone wyniki, nieprzygotowywanie się do zajęć czy drugoroczność). Dodatkowo zanotowano różnorodne problemy wychowawcze (24,06%), takie jak: przejawy arogancji, wulgarne słownictwo, wysoka absencja czy duża liczba nieusprawiedliwionych godzin. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem podobne skutki rozłąki z rodzicami występowały wśród uczniów szkół podstawowych (53,19% ogółu zdiagnozowanych; 74,63%, u których zdiagnozowano problem eurosieroctwa). Dodatkowo stwierdzono, że największe problemy wychowawcze pojawiają się, gdy na emigracji przebywają matka lub oboje rodzice. |