BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie społeczne ucznia niepełnosprawnego w klasie integracyjnej
Data: 2007 – 2008
Badacz: Agnieszka Kamyk-Wawryszuk
Abstrakt:

Badaniem objęto trzy klasy integracyjne – 10 uczniów (w tym sześciu chłopców i cztery dziewczęta) z różnymi zaburzeniami rozwoju w wieku od 16 do 19 lat, którzy uczęszczali do VII Liceum Ogólnokształcącego im. Wandy Szuman w Toruniu (w trakcie trwania projektu badawczego w szkole uczyły się osoby z dysfunkcją narządu słuchu, wzroku, ruchu, zaburzeniami zachowania oraz przewlekłymi chorobami). Do zebrania materiału posłużono się metodą ankietową. Najwięcej respondentów (30%) informację na temat oddziałów integracyjnych uzyskało od rodziców, następnie od dyrekcji liceum (20%), z internetu (20%), od kolegów oraz nauczycieli gimnazjum (po 10%). Wśród motywów wyboru szkoły z klasami integracyjnymi ankietowani uczniowie najczęściej wskazywali stan zdrowia oraz mniejszą liczbę osób w klasie (20%), a w dalszej kolejności: chęć rodziców, indywidualne nauczanie, nowe doświadczenie oraz przekonanie o mniejszym stopniu trudności niż w innych szkołach (po 10%). 80% badanych potwierdziło potrzebę organizowania rajdów integracyjnych (m.in. z powodów chęci poznania nowych kolegów). Zanotowano, że żaden z uczniów nie potrafił podać powodu na niekorzyść organizacji takich rajdów. W odczuciu 50% ankietowanych byli oni akceptowani przez klasę, w 31,25% – lubiani, 12,5% – tolerowani, 6,25% respondentów czuło się nielubianymi.

Autorskie słowa kluczowe: pedagogika specjalna, integracja, edukacja integracyjna, osoba niepełnosprawna
Author's Keywords: special education, integration, integrated education, handicapped person
Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, szkoła średnia, młodzież, relacje międzygrupowe, atmosfera w klasie, zachowania społeczne
TESE descriptors: inclusive education, disability, intellectual disability, secondary school, youth, intergroup relations, classroom climate, social behaviour
Publikacje:
  • Kamyk-Wawryszuk, A. (2008). Funkcjonowanie społeczne ucznia niepełnosprawnego w klasie integracyjnej. (Sprawozdanie z badań przeprowadzonych w oddziałach integracyjnych szkoły ponadgimnazjalnej). Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych, 1, 97-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"