Abstrakt: |
Badaniem objęto trzy klasy integracyjne – 10 uczniów (w tym sześciu chłopców i cztery dziewczęta) z różnymi zaburzeniami rozwoju w wieku od 16 do 19 lat, którzy uczęszczali do VII Liceum Ogólnokształcącego im. Wandy Szuman w Toruniu (w trakcie trwania projektu badawczego w szkole uczyły się osoby z dysfunkcją narządu słuchu, wzroku, ruchu, zaburzeniami zachowania oraz przewlekłymi chorobami). Do zebrania materiału posłużono się metodą ankietową. Najwięcej respondentów (30%) informację na temat oddziałów integracyjnych uzyskało od rodziców, następnie od dyrekcji liceum (20%), z internetu (20%), od kolegów oraz nauczycieli gimnazjum (po 10%). Wśród motywów wyboru szkoły z klasami integracyjnymi ankietowani uczniowie najczęściej wskazywali stan zdrowia oraz mniejszą liczbę osób w klasie (20%), a w dalszej kolejności: chęć rodziców, indywidualne nauczanie, nowe doświadczenie oraz przekonanie o mniejszym stopniu trudności niż w innych szkołach (po 10%). 80% badanych potwierdziło potrzebę organizowania rajdów integracyjnych (m.in. z powodów chęci poznania nowych kolegów). Zanotowano, że żaden z uczniów nie potrafił podać powodu na niekorzyść organizacji takich rajdów. W odczuciu 50% ankietowanych byli oni akceptowani przez klasę, w 31,25% – lubiani, 12,5% – tolerowani, 6,25% respondentów czuło się nielubianymi. |