Tytuł badania: |
Funkcjonowanie społeczne adolescentów ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji jedynaka |
Data: |
maj 2009 – luty 2010 |
Badacz: |
Kinga Karteczka |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź: czym charakteryzuje się funkcjonowanie społeczne jedynaków na tle rówieśników posiadających rodzeństwo. Próba liczyła 327 osób (w tym 113 jedynaków i 214 niejedynaków). Do zebrania materiału posłużono się metodą wywiadu z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że jedynacy preferują neutralne tematy rozmów (bardzo rzadko wypowiadają się na tematy osobiste w większej grupie). Do aprobowanych form rozmowy należały: rozmowa twarzą w twarz, komunikatory internetowe, a także SMS-y lub MMS-y. Wykazano również, że dla jedynaków ważniejsze (niż dla niejedynaków) jest zachowanie fizycznego dystansu wobec rozmówcy. Ustalono ponadto, że osoby nieposiadające rodzeństwa prezentowały się jako uczniowie bardziej aktywni w szkole i lubiący pracę grupową. Wyniki analizy socjometrycznej ujawniły również, że wybory jedynaków to wybory odwzajemnione (zwłaszcza dotyczące osoby darzonej największą sympatią). |
Deskryptory TESE: |
wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rodzina, rodzice, dziecko, relacja rodzice – dziecko, postawa, zachowania społeczne, kompetencje społeczne |
TESE descriptors: |
child rearing, childcare, family, parents, child, parent-child relation, attitude, social behaviour, social competences |
Publikacje: |
- Karteczka, K. (2012). Funkcjonowanie społeczne adolescentów ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji jedynaka. W: H. Liberska, A. Malina i D. Suwalska-Barancewicz (red.), Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie (s. 178-188). Warszawa: Difin.
|