BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie społeczne adolescentów ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji jedynaka
Data: maj 2009 – luty 2010
Badacz: Kinga Karteczka
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź: czym charakteryzuje się funkcjonowanie społeczne jedynaków na tle rówieśników posiadających rodzeństwo. Próba liczyła 327 osób (w tym 113 jedynaków i 214 niejedynaków). Do zebrania materiału posłużono się metodą wywiadu z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że jedynacy preferują neutralne tematy rozmów (bardzo rzadko wypowiadają się na tematy osobiste w większej grupie). Do aprobowanych form rozmowy należały: rozmowa twarzą w twarz, komunikatory internetowe, a także SMS-y lub MMS-y. Wykazano również, że dla jedynaków ważniejsze (niż dla niejedynaków) jest zachowanie fizycznego dystansu wobec rozmówcy. Ustalono ponadto, że osoby nieposiadające rodzeństwa prezentowały się jako uczniowie bardziej aktywni w szkole i lubiący pracę grupową. Wyniki analizy socjometrycznej ujawniły również, że wybory jedynaków to wybory odwzajemnione (zwłaszcza dotyczące osoby darzonej największą sympatią).

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rodzina, rodzice, dziecko, relacja rodzice – dziecko, postawa, zachowania społeczne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: child rearing, childcare, family, parents, child, parent-child relation, attitude, social behaviour, social competences
Publikacje:
  • Karteczka, K. (2012). Funkcjonowanie społeczne adolescentów ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji jedynaka. W: H. Liberska, A. Malina i D. Suwalska-Barancewicz (red.), Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie (s. 178-188). Warszawa: Difin.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"