Tytuł badania: |
Dwuelementowe kombinacje językowo-niejęzykowe w dziecięcej komunikacji |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Agnieszka Lasota |
Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na dwa pytania badawcze: Jaki rodzaj komunikatów niejęzykowych, językowych i połączeń słowno-niewerbalnych można najczęściej zaobserwować u dzieci w 3. roku życia? Czy występują istotne różnice w zakresie rodzaju strategii komunikacyjnych używanych przez dzieci w zależności od ich poziomu sprawności językowych oraz płci? Przebadano łącznie 96 dzieci w wieku 2,5 roku; dzieciom towarzyszyli opiekunowie. Na podstawie kwestionariusza Słowa i gesty podzielono badanych na grupy w zależności od płci i posiadanych sprawności językowych. Eksperyment polegał na zaaranżowanej sytuacji zadaniowo-zabawowej, podczas której obserwowano umiejętności tworzenia kombinacji dwuelementowych w wypowiedziach dzieci. Na podstawie eksperymentu wyróżniono trzy kategorie zachowań komunikacyjnych badanych dzieci: wyłącznie językowe komunikaty, wyłącznie niewerbalne (gesty) oraz dwuelementowe wypowiedzi (słowo + gest); ostatni typ miał największą reprezentację użycia. Dzieci o ubogim poziomie rozwoju językowego używały najczęściej połączenia gestu deiktycznego. Chłopcy o rozwoju językowym poniżej normy w 25% przypadków stosowali pojedynczy element komunikacyjny (gest wskazujący); częstotliwość stosowania tego typu komunikatów w grupie chłopców o obniżonym rozwoju językowym była istotnie większa niż wśród chłopców z pozostałych grup i dwukrotnie większa niż wśród dziewczynek z tej samej grupy dzieci o obniżonej normie językowej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
kombinacje gestu ze słowem, komunikacja niejęzykowa, komunikacja jezykowa, wypowiedzi dwuelementowe |
Author's Keywords: |
gesture-and-speech combinations, non-verbal communication, verbal communication, two-element utterances |
Deskryptory TESE: |
kompetencje językowe, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, dziecko, relacje interpersonalne, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
language skills, non-verbal communication, verbal communication, child, interpersonal relations, child development |
Publikacje: |
- Lasota, A. (2012). Dwuelementowe kombinacje językowo-niejęzykowe w dziecięcej komunikacji. Psychologia Rozwojowa, 4, 25-35.
|