BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dwuelementowe kombinacje językowo-niejęzykowe w dziecięcej komunikacji
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Agnieszka Lasota
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na dwa pytania badawcze: Jaki rodzaj komunikatów niejęzykowych, językowych i połączeń słowno-niewerbalnych można najczęściej zaobserwować u dzieci w 3. roku życia? Czy występują istotne różnice w zakresie rodzaju strategii komunikacyjnych używanych przez dzieci w zależności od ich poziomu sprawności językowych oraz płci? Przebadano łącznie 96 dzieci w wieku 2,5 roku; dzieciom towarzyszyli opiekunowie. Na podstawie kwestionariusza Słowa i gesty podzielono badanych na grupy w zależności od płci i posiadanych sprawności językowych. Eksperyment polegał na zaaranżowanej sytuacji zadaniowo-zabawowej, podczas której obserwowano umiejętności tworzenia kombinacji dwuelementowych w wypowiedziach dzieci. Na podstawie eksperymentu wyróżniono trzy kategorie zachowań komunikacyjnych badanych dzieci: wyłącznie językowe komunikaty, wyłącznie niewerbalne (gesty) oraz dwuelementowe wypowiedzi (słowo + gest); ostatni typ miał największą reprezentację użycia. Dzieci o ubogim poziomie rozwoju językowego używały najczęściej połączenia gestu deiktycznego. Chłopcy o rozwoju językowym poniżej normy w 25% przypadków stosowali pojedynczy element komunikacyjny (gest wskazujący); częstotliwość stosowania tego typu komunikatów w grupie chłopców o obniżonym rozwoju językowym była istotnie większa niż wśród chłopców z pozostałych grup i dwukrotnie większa niż wśród dziewczynek z tej samej grupy dzieci o obniżonej normie językowej.

Autorskie słowa kluczowe: kombinacje gestu ze słowem, komunikacja niejęzykowa, komunikacja jezykowa, wypowiedzi dwuelementowe
Author's Keywords: gesture-and-speech combinations, non-verbal communication, verbal communication, two-element utterances
Deskryptory TESE: kompetencje językowe, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, dziecko, relacje interpersonalne, rozwój dziecka
TESE descriptors: language skills, non-verbal communication, verbal communication, child, interpersonal relations, child development
Publikacje:
  • Lasota, A. (2012). Dwuelementowe kombinacje językowo-niejęzykowe w dziecięcej komunikacji. Psychologia Rozwojowa, 4, 25-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"