BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dwucyfrowe kodowanie zadań z matematyki
Kolejne lata cyklu: 2009 2011 2012 2013
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Marcin Karpiński, Agnieszka Sułowska
Abstrakt:

Celem badania było przetestowanie odmiany oceniania kryterialnego, jakim jest kodowanie dwucyfrowe polegające na przyporządkowaniu każdemu rozwiązaniu dwóch cyfr: 1) odpowiadającej przyznanej liczbie punktów i odnoszącej się do poprawności rozwiązania; 2) informującej o metodzie rozwiązania zadania, przyjętej strategii rozwiązania lub rodzaju popełnionego błędu. Metodę tę zastosowano w części badawczej Diagnozy Kompetencji Gimnazjalistów, zrealizowanej przez CKE i IBE w 2011 roku. Uczniowie rozwiązywali trzy otwarte zadania matematyczne (te same, co w diagnozie powszechnej), sprawdzające opanowanie umiejętności złożonych. Rozwiązania uczniów zostały zakodowane przez przeszkolonych egzaminatorów według przygotowanych kluczy kodowych, które zaprojektowano w taki sposób, by możliwe było wydobycie informacji o sposobie rozwiązania zadania, przyjętym rozumowaniu czy strategii oraz rodzaju popełnionych błędów. Analiza uzyskanych wyników kodowania pozwoliła wyróżnić podstawowe kategorie rozwiązań uczniowskich, począwszy od kategorii 3 – rozwiązanie pełne, aż do kategorii 0 – rozwiązanie niepoprawne. W artykule szczegółowo omówiono jedno zadanie, odpowiadający mu klucz kodowania oraz rozwiązania uczniowskie. Analiza uzyskanych wyników pozwoliła stwierdzić, że 13% uczniów w pełni rozwiązało zadanie, w tym prawie 10% rozwiązało je w sposób optymalny i nierutynowy. 4,1% uczniów obrało właściwą strategię rozwiązania zadania, lecz nie doprowadziło tego rozwiązania do końca, przy czym udało im się pokonać główną trudność zadania. 28,3% uczniów rozpoczęło rozwiązywanie zadania, wykonało pewne sensowne kroki, lecz nie potrafiło pokonać zasadniczej trudności zadania. Aż 41,2% uczniów rozwiązało zadanie całkowicie błędnie lub dokonało tylko jednego przeliczenia, które nie stanowiło postępu w zadaniu.

Deskryptory TESE: matematyka, ocenianie, ocena uczących się, gimnazjum, egzamin, kompetencje
TESE descriptors: mathematics, marking, evaluation of students, lower secondary, examination, competence
Publikacje:
  • Sułowska, A. i Karpiński, M. (2012). Dwucyfrowe kodowanie zadań z matematyki. Edukacja, 3, 75–86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"