Tytuł badania: |
Dwukierunkowa transmisja kodu werbalnego i kodu obrazowego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Joanna Guzik |
Abstrakt: |
Głównym celem badań było ustalenie i dookreślenie momentu w rozwoju dziecka, w którym potrafiłoby ono wykorzystać kod werbalny i niewerbalny z uwzględnieniem ich przekładalności. Istotne w badaniach było także ustalenie sposobu dokonywania się transmisji dwóch wymienionych wyżej kodów – z informacji w kodzie werbalnym na kod obrazowy oraz analogicznie: z informacji ujętych w kodzie obrazowym na kod werbalny. Badania przeprowadzono wśród dzieci podzielonych na trzy grupy wiekowe (każda z grup liczyła po 30 osób, 15 chłopców oraz 15 dziewczynek): dzieci średniej grupy przedszkolnej (cztery lata), uczniowie pierwszej klasy szkoły podstawowej (siedem lat) oraz uczniowie czwartej klasy szkoły podstawowej (10 lat). Dobór dzieci do badań był celowy – kryterium stanowiły ich kompetencje narracyjne. Na badania składały się dwa zadania dotyczące rozpoznawania i opisu fotografii twarzy (według kategorii: informacje ogólne, ubranie, elementy twarzy, inne). Wyniki badań potwierdziły możliwość przekładalności kodu obrazowego na kod werbalny u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Transmisja kodu werbalnego na kod obrazowy okazała się trudnym (dla badanych dzieci) zadaniem. Badania potwierdzają, że umiejętność ta rozwija się wraz z wiekiem dziecka. |
Deskryptory TESE: |
dziecko, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, umiejętność mówienia, język, wiek, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
child, pre-primary education, primary school, oral skills, language, age, child development |
Publikacje: |
- Guzik, J. (2003). Dwukierunkowa transmisja kodu werbalnego i kodu obrazowego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 5, 75-83.
|