BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dwukierunkowa transmisja kodu werbalnego i kodu obrazowego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Joanna Guzik
Abstrakt:

Głównym celem badań było ustalenie i dookreślenie momentu w rozwoju dziecka, w którym potrafiłoby ono wykorzystać kod werbalny i niewerbalny z uwzględnieniem ich przekładalności. Istotne w badaniach było także ustalenie sposobu dokonywania się transmisji dwóch wymienionych wyżej kodów – z informacji w kodzie werbalnym na kod obrazowy oraz analogicznie: z informacji ujętych w kodzie obrazowym na kod werbalny. Badania przeprowadzono wśród dzieci podzielonych na trzy grupy wiekowe (każda z grup liczyła po 30 osób, 15 chłopców oraz 15 dziewczynek): dzieci średniej grupy przedszkolnej (cztery lata), uczniowie pierwszej klasy szkoły podstawowej (siedem lat) oraz uczniowie czwartej klasy szkoły podstawowej (10 lat). Dobór dzieci do badań był celowy – kryterium stanowiły ich kompetencje narracyjne. Na badania składały się dwa zadania dotyczące rozpoznawania i opisu fotografii twarzy (według kategorii: informacje ogólne, ubranie, elementy twarzy, inne). Wyniki badań potwierdziły możliwość przekładalności kodu obrazowego na kod werbalny u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Transmisja kodu werbalnego na kod obrazowy okazała się trudnym (dla badanych dzieci) zadaniem. Badania potwierdzają, że umiejętność ta rozwija się wraz z wiekiem dziecka.

Deskryptory TESE: dziecko, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, umiejętność mówienia, język, wiek, rozwój dziecka
TESE descriptors: child, pre-primary education, primary school, oral skills, language, age, child development
Publikacje:
  • Guzik, J. (2003). Dwukierunkowa transmisja kodu werbalnego i kodu obrazowego u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 5, 75-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"