BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Regulacyjne znaczenie doświadczeń relacji z rodzicami w radzeniu sobie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w sytuacjach trudnych społecznie
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Paweł Kurtek
Abstrakt:

Weryfikacji poddano dwie hipotezy badawcze: H1: Pozytywne doświadczenia w relacjach z rodzicami sprzyjają aktywizacji zadaniowych strategii radzenia sobie. H2: Negatywne doświadczenia w relacjach z rodzicami sprzyjają podejmowaniu obronnych (unikowych lub agresywnych) strategii radzenia sobie w sytuacji konfliktu u młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. W badaniu uczestniczyło 60 uczniów gimnazjum z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, w tym 39 dziewcząt i 21 chłopców. Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz Trudnych Sytuacji Społecznych RTSS Boreckiej-Biernat oraz kwestionariusz PCR do pomiaru charakterystycznego zachowania rodziców w stosunku do ich dzieci. Wobec nakazu nauki w trakcie odpoczynku 23,3% badanej młodzieży reagowało unikaniem, 58,3% stosowało strategię zadaniową, a 18,3% agresywną. Wobec zakazu wycieczki szkolnej unikowo reagowało 30% gimnazjalistów, zadaniowo 50%, a agresywnie 20%. Wobec niedotrzymania słowa 23,3% uczniów stosowało strategię unikową, 48,3% zadaniową, a 28,3% agresywną. W przypadku odmowy ściągania na klasówce 21,7% reagowało unikowo, 55% zadaniowo, a 23,3% agresywnie. 25% młodzieży stosowało agresję wobec wyłudzania pieniędzy przez rówieśników, 26,7% w sytuacji obwiniania za przegraną. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że wśród młodzieży gimnazjalnej z lekką niepełnosprawnością umysłową dominują zadaniowe strategie zaradcze, co było zgodne z rezultatami badań przeprowadzonych przez Hartley i McLean (2008). W badaniu ponadto pośrednio potwierdzono zjawisko tendencyjnego spostrzegania obiektu postawy (rodzica), zaproponowane przez R. Fazio.

Autorskie słowa kluczowe: indywidualne doświadczenie, lekka niepełnosprawność intelektualna, radzenie sobie
Author's Keywords: individual experience, mild intellectual disability, coping
Deskryptory TESE: gimnazjum, młodzież, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, konflikt
TESE descriptors: lower secondary, youth, intellectual disability, disability, adult-child relation, parent-child relation, conflict
Publikacje:
  • Kurtek, P. (2012). Regulacyjne znaczenie doświadczeń relacji z rodzicami w radzeniu sobie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w sytuacjach trudnych społecznie. Psychologia Rozwojowa, 4, 63-77.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"