BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Regulacyjna rola poczucia umiejscowienia kontroli w radzeniu sobie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia w sytuacjach trudnych
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Paweł Kurtek
Abstrakt:

Sformułowano dwie hipotezy badawcze. W pierwszym założeniu przewidywano preferencję zadaniowego stylu radzenia sobie w sytuacjach trudnych wśród młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia o przewadze wewnętrznego umiejscowienia kontroli. Młodzież niepełnosprawna w lekkim stopniu – o zewnętrznym umiejscowieniu kontroli – miała ponadto wykazywać wyższy poziom obronnego stylu radzenia sobie. W badaniu wzięło udział 120 osób, w tym 60 dziewcząt i 60 chłopców w wieku od 17 do 19 lat z rozpoznaniem stopnia upośledzenia w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wszyscy respondenci uczęszczali do drugich i trzecich specjalnych klas zawodowych I Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kielcach. Wyniki pozwoliły odrzucić hipotezę zerową, zgodnie z którą zakładano brak zależności pomiędzy zmiennymi: poczucie umiejscowienia kontroli oraz preferencja zaradcza w niektórych sytuacjach trudnych, aktywizujących potrzebę sukcesu i adaptacji. Na podstawie wyników badania potwierdzono, że młodzież o zewnętrznej kontroli wzmocnień była bardziej zorientowana obronnie, a u osób o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli zauważono wyższy poziom tendencji zadaniowej. Poza tym stwierdzono, że młodzież niepełnosprawna o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli częściej dokonywała poznawczej konfrontacji z sytuacjami stresowymi, co prowadziło do tworzenia pomysłów, jak można trudność przezwyciężyć. Osoby o zewnętrznej sterowności natomiast częściej obniżały napięcie emocjonalne przez stosowanie strategii selektywnej uwagi albo fantazjowania. Badani o nastawieniu zewnątrzsterownym nie widzą możliwości wpływania na rzeczywistość, a przez to przejawiają postawę konformistyczną, oczekują wyręczania i nie potrafią brać odpowiedzialności za to, co robią.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, młodzież, zachowania, kompetencje
TESE descriptors: disability, intellectual disability, special educational needs, disadvantaged background, youth, behaviour, competence
Publikacje:
  • Kurtek, P. (2005). Regulacyjna rola poczucia umiejscowienia kontroli w radzeniu sobie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia w sytuacjach trudnych. Przegląd Psychologiczny, 3, 277-294.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"