Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stopnia zgodności regulaminów rad szkół z obowiązującym stanem prawnym oraz uchwycenie „ducha”, w jakim były tworzone. Materiał badawczy stanowiło pięć zestawów dokumentów dotyczących poszczególnych szkół (w tym m.in. statutów szkół, regulaminów rad szkół). Badaniem objęto 5 losowo wybranych placówek z województwa mazowieckiego: dwie szkoły podstawowe – P1 usytuowaną w centrum Warszawy oraz P2 położoną w mieście powiatowym na zachód od stolicy; gimnazjum z Pragi-Północ – G; warszawskie liceum ogólnokształcące z Woli – L, zespół szkół ponadgimnazjalnych położony w mieście powiatowym na północnym Mazowszu – LLpT. Analizie nie poddano protokołów z posiedzeń rad szkoły, ponieważ we wszystkich szkołach odmówiono dostępu do powyższej dokumentacji. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że w badanych placówkach rady realizowały ustawowe kompetencje wybiórczo. Stwierdzono również, że w regulaminach większości (3) badanych rad szkół nie zamieszczono ustawowych uprawnień rady – pominięto takie kompetencje jak: prawo do wnioskowania do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o dokonanie oceny nauczycieli i dyrektorów (P2, G) oraz ocenianie z własnej inicjatywy stanu szkoły (P2, LLpT). Ponadto żaden z analizowanych regulaminów nie zawierał trybu wyborów członków do rady szkoły. Zwrócono również uwagę, że regulamin rady jednej ze szkół podstawowych (P1) dopuszczał możliwość podejmowania decyzji bez odbywania zebrań (tzn. w drodze obiegowej). |