BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczyć się bez granic – w stronę społeczeństwa (pseudo)wiedzy?
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Zofia Szarota
Abstrakt:

Celem badania było określenie treści, form i metod kwalifikacji nauczycieli oraz zasięgu funkcjonowania pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych w zakresie „wiedzy niekonwencjonalnej”, ezoterycznej. Badanie miało również na celu wypracowanie procedur nadzoru pedagogicznego nad tą ofertą edukacyjną. W badaniu zastosowano metodę ukrytej obserwacji uczestniczącej (uczestnictwo w zajęciach), wywiadu swobodnego ukrytego z nauczycielami i organizatorami różnych form edukacyjnych, jawnego wywiadu skategoryzowanego z urzędnikami administracji samorządowej oraz analizę dokumentów (ofert programowych organizatorów i danych statystycznych urzędów administracji samorządowej). Wyniki badania w dużym stopniu potwierdziły prawdziwość hipotezy, zgodnie z którą edukacja pozaformalna i nieformalna przyjmuje postać „targowiska edukacyjnego”, pozbawionego nadzoru i sprzedającego uczestnikom wątpliwej jakości wiedzę w celach komercyjnych. Organizatorzy zajęć, najczęściej podmioty prywatne (osoby i firmy), oferują poprzez edukację nieformalną „lekarstwa” na wszystkie problemy, które następnie sprzedają, propagując przy okazji działalność fundacji/firmy i zyskując nowych wyznawców/uczestników. Brak nadzoru nad tego rodzaju inicjatywami uzasadniano brakiem jurysdykcji odpowiednich organów (np. kuratorium oświaty) w zakresie edukacji nieformalnej. Ewentualne podporządkowanie się istniejącym wymogom zależne było wyłącznie od chęci organizatorów różnych form tego rodzaju edukacji. Badaczka stawia pytanie, czy podkreślana przez respondentów wolność wyboru klientów usług edukacyjnych, którzy jako osoby niedokształcone poszukują rozwiązania swoich problemów w dobie społeczeństwa wiedzy, nie prowadzi do podwójnego upośledzenia tych osób – źle lokujących swoje nadzieje i pieniądze.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja ustawiczna, badania andragogiczne, edukacja pozaformalna i nieformalna, proces dydaktyczny, nadzór pedagogiczny, ezoteryka
Author's Keywords: permanent education, andragogical research, informal and non-formal education, didactic process, pedagogical supervision, esoterics
Deskryptory TESE: uczenie się przez całe życie, edukacja dorosłych, wiedza, społeczeństwo wiedzy, nadzór, oferta edukacyjna
TESE descriptors: lifelong learning, adult education, knowledge, knowledge society, supervision, educational provision
Publikacje:
  • Szarota, Z. (2009). Uczyć się bez granic – w stronę społeczeństwa (pseudo)wiedzy? Edukacja Dorosłych, 1, 71-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"