BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość kształcenia w ocenie studentów szkół publicznych i niepublicznych – próba porównania stanowisk
Instytucja:
Data: październik 2008
Badacz: Aleksandra Litawa, Zofia Szarota
Abstrakt:

Celem badania była próba odpowiedzi na pytanie o poziom satysfakcji odbywanych studiów oraz ocenę procesu studiowania studentów uczelni publicznych i niepublicznych. Badaniem ankietowym objęto studentów ostatnich roczników studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych pięcioletnich studiów magisterskich na kierunkach związanych z naukami społeczno-humanistycznymi o wychowaniu dwóch uczelni krakowskich – publicznej i niepublicznej. Analizie poddano 373 kwestionariusze, w tym 217 z uczelni państwowej i 156 z niepublicznej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zmianę w tendencji postrzegania uczelni wyższych – tradycja i historia instytucji jako kryterium wyboru zaczęły ustępować jakości kształcenia i infrastrukturze. Studenci uczelni niepublicznej okazali się częściej znać cele nauczania realizowane w ramach zajęć, lepiej oceniali również dostępność konsultacji i przepływ informacji od uczelni do studentów, a także bazę dydaktyczną uczelni, przywiązywali większą wagę do wiedzy merytorycznej wykładowcy, częściej donosili o stosowaniu przez wykładowców osiągnięć technologicznych, nieco lepiej oceniali swoich wykładowców oraz posiadali większą satysfakcję ze studiów. W mniejszym stopniu preferowali zaś zajęcia w formie ćwiczeń i praktyk, optując najczęściej za wykładami. Niezależnie od rodzaju uczelni wśród motywów podjęcia nauki dominowała chęć zdobycia nowej wiedzy i rozwoju intelektualnego.

Deskryptory TESE: szkoła wyższa, uniwersytet, jakość kształcenia, baza dydaktyczna, student, motywacja
TESE descriptors: higher education, universty, quality of education, educational facilities, student, motivation
Publikacje:
  • Szarota, Z. i Litawa, A. (2009). Jakość kształcenia w ocenie studentów szkół publicznych i niepublicznych – próba porównania stanowisk. Edukacja Dorosłych, 1, 91-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"