Tytuł badania: |
Kwestionariusz oczekiwań doradczych – empiryczna weryfikacja koncepcji Bożeny Wojtasik |
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Anna Paszkowska-Rogacz |
Abstrakt: |
Badanie miało charakter pilotażowy i zostało przeprowadzone w ramach procesu tworzenia narzędzia do badania oczekiwań doradczych, zbudowanego na podstawie koncepcji stylów poradnictwa opracowanej przez Bożenę Wojtasik (1997). Badaniem objęto 268 uczniów szkół średnich, w tym 169 chłopców i 99 dziewcząt w wieku 17-20 lat. Przeprowadzono analizę psychometryczną narzędzia, która nie potwierdziła zasadności skal teoretycznych (kategorie: ekspert, informator, leseferysta, konsultant, spolegliwy opiekun) oraz ujawniła dwie nowe kategorie (doradca humanistyczny, doradca racjonalny). Trafność zewnętrzną narzędzia oceniono z wykorzystaniem Kwestionariusza NEO-FFI Costy i McCrae oraz Testu Przymiotnikowego ACL Gougha i Heilbruna. Test okazał się również stabilny w czasie. Na podstawie wyników badania opracowano ostateczną wersję kwestionariusza. |
Autorskie słowa kluczowe: |
kwestionariusz, doradztwo zawodowe, oczekiwania |
Author's Keywords: |
questionnaire, career counselling, expectations |
Deskryptory TESE: |
doradca, doradztwo edukacyjne, wybór szkoły, rynek edukacyjny, rynek pracy, test standaryzowany, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym |
TESE descriptors: |
guidance officer, educational guidance, choice of school, education market, labour market, standardised test, secondary school, vocational school |
Publikacje: |
- Paszkowska-Rogacz, A. (2010). Kwestionariusz oczekiwań doradczych – empiryczna weryfikacja koncepcji Bożeny Wojtasik. Edukacja Dorosłych, 1, 125-141.
|