BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współpraca szkół zawodowych ze środowiskiem biznesu: od teorii do dobrej praktyki
Data: 2009 – 2010
Badacz: Aleksandra Kulpa-Puczyńska
Abstrakt:

Przedmiot analizy stanowiły aspekty kooperacji szkół zawodowych z przedsiębiorstwami. Za materiał badawczy posłużyły wyniki autorskich badań na temat: „Przygotowanie uczniów szkół zawodowych do elastycznych form zatrudnienia i organizacji pracy” (finansowanych ze środków na naukę w latach 2009-2010 jako promotorski projekt badawczy – grant MNiSW Nr N N106 019236). W badaniu wzięło udział 630 uczniów oraz 122 nauczycieli (zasadniczych szkół zawodowych, techników i szkół policealnych) oraz 20 instytucji rynku pracy i 74 przedsiębiorstwa zlokalizowane na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Dodatkowo w analizie posłużono się danymi raportów opracowanych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan (w tym m.in. dotyczących badania zrealizowanego w 2010 r. przez KPMG na zlecenie PKPP Lewiatan w ramach projektu „Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców”). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że zdaniem respondentów (nauczycieli i pracodawców) współpraca miedzy szkołami zawodowymi a zakładami pracy najczęściej miała charakter pedagogiczny – przedsiębiorstwa oferowały uczniom możliwość odbycia praktycznej nauki zawodu (93,4% wskazań przez nauczycieli oraz 29,7% pracodawców). Ponadto ustalono, że do najbardziej popularnych miejsc realizacji praktycznej nauki zawodu według badanych uczniów należały: warsztat szkolny (52,4%) oraz przedsiębiorstwo (52,1%). Dodatkowo w analizie przywołano zaproponowane przez respondentów rozwiązania, które zwiększyłyby liczbę zatrudnianych absolwentów szkół zawodowych (w tym m.in.: mniejsze obciążenia ZUS w ciągu pierwszego roku pracy absolwenta – 47,5%, specjalizacja na ostatnim roku nauki w oparciu o informacje dotyczące aktualnych potrzeb kadrowych pracodawców – 35,2% czy prowadzenie ze szkołami zawodowymi wspólnych kierunków kształcenia – 27%).

Autorskie słowa kluczowe: kształcenie zawodowe, rynek pracy, przedsiębiorstwo, praktyczna nauka zawodu, szkoła zawodowa, współpraca
Author's Keywords: professional education, labour market, enterprise, practical vocational training, vocational school, collaboration
Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, współpraca, rynek pracy, pracodawca, absolwent
TESE descriptors: vocational school, cooperation, labour market, employer, school leaver
Publikacje:
  • Kulpa-Puczyńska, A. (2012). Współpraca szkół zawodowych ze środowiskiem biznesu: od teorii do dobej praktyki. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 77-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"