BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współpraca szkoły i domu rodzinnego uczniów klas I-III – rzeczywistość i oczekiwania
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Małgorzata Drost-Rudnicka
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 340 nauczycieli klas I-III z 220 szkół miejskich i 120 wiejskich, a także 300 rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym. Respondenci pochodzili z Opolszczyzny. Rodziców (N = 300) zapytano o ich kontakty ze szkołą. 300 osób deklarowało uczestnictwo w wywiadówkach, w tym 250 rodziców uważało, że spotkania odbywają się odpowiednio często, 21 twierdziło, że jest ich zbyt mało, 29 – zbyt dużo. Korespondencję e-mailową jako formę kontaktu ze szkołą jako odpowiednią wskazało 31 badanych, jako zbyt małą 89, w przypadku jednak 180 rodziców taka forma kontaktu w ogóle nie występowała. Wizyty domowe wskazało jako odpowiednie pod względem częstotliwości 44 rodziców; w przypadku 256 osób do takich wizyt w ogóle nie dochodziło. W opinii 207 nauczycieli współpraca szkoły z domem rodzinnym ucznia była bardzo dobra, zdaniem 113 dobra, a 20 dostateczna. 187 rodziców oceniło współpracę domu ze szkołą jako bardzo dobrą, 113 jako dobrą; żaden z rodziców nie ocenił jej jako dostatecznej. Od nauczycieli 287 rodziców oczekiwało wysokiego poziomu przygotowania do pracy zawodowej, 282 – sprawiedliwego traktowania uczniów, 59 – większej częstotliwości indywidualnych kontaktów, 51 – większej liczby zajęć pozalekcyjnych i ich większej atrakcyjności. Wśród nauczycieli natomiast 318 spodziewało się, że rodzice będą bardziej angażować się w kształcenie i wychowanie dzieci. 301 oczekiwało od nich większej pomocy w organizowaniu imprez klasowych i wycieczek, a 151 – partnerstwa w relacjach; 22 nauczycieli nie wskazało swoich oczekiwań wobec rodziców uczniów.

 

Deskryptory TESE: relacja rodzice – szkoła, uczestnictwo, uczestnictwo rodziców, współpraca, rodzice
TESE descriptors: parent-school relation, participation, parent participation, cooperation, parents
Publikacje:
  • Drost-Rudnicka, M. (2011). Współpraca szkoły i domu rodzinnego uczniów klas I-III – rzeczywistość i oczekiwania. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 94-105). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"