Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 340 nauczycieli klas I-III z 220 szkół miejskich i 120 wiejskich, a także 300 rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym. Respondenci pochodzili z Opolszczyzny. Rodziców (N = 300) zapytano o ich kontakty ze szkołą. 300 osób deklarowało uczestnictwo w wywiadówkach, w tym 250 rodziców uważało, że spotkania odbywają się odpowiednio często, 21 twierdziło, że jest ich zbyt mało, 29 – zbyt dużo. Korespondencję e-mailową jako formę kontaktu ze szkołą jako odpowiednią wskazało 31 badanych, jako zbyt małą 89, w przypadku jednak 180 rodziców taka forma kontaktu w ogóle nie występowała. Wizyty domowe wskazało jako odpowiednie pod względem częstotliwości 44 rodziców; w przypadku 256 osób do takich wizyt w ogóle nie dochodziło. W opinii 207 nauczycieli współpraca szkoły z domem rodzinnym ucznia była bardzo dobra, zdaniem 113 dobra, a 20 dostateczna. 187 rodziców oceniło współpracę domu ze szkołą jako bardzo dobrą, 113 jako dobrą; żaden z rodziców nie ocenił jej jako dostatecznej. Od nauczycieli 287 rodziców oczekiwało wysokiego poziomu przygotowania do pracy zawodowej, 282 – sprawiedliwego traktowania uczniów, 59 – większej częstotliwości indywidualnych kontaktów, 51 – większej liczby zajęć pozalekcyjnych i ich większej atrakcyjności. Wśród nauczycieli natomiast 318 spodziewało się, że rodzice będą bardziej angażować się w kształcenie i wychowanie dzieci. 301 oczekiwało od nich większej pomocy w organizowaniu imprez klasowych i wycieczek, a 151 – partnerstwa w relacjach; 22 nauczycieli nie wskazało swoich oczekiwań wobec rodziców uczniów.
|