Tytuł badania: |
Współpraca przedszkola specjalnego z rodziną w rewalidacji dziecka upośledzonego umysłowo |
Instytucja: |
|
Data: |
1989 |
Badacz: |
Helena Łaś |
Abstrakt: |
Celem badania była próba weryfikacji opinii o tym, że najefektywniej na rewalidację dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym wpływają wszystkie indywidualne formy współpracy z rodziną oraz zajęcia otwarte z udziałem rodziców. Opinia była weryfikowana empirycznie za pomocą metody indywidualnych przypadków oraz monografii pedagogicznej. Posłużono się także technikami wywiadu, badaniami dokumentacji oraz obserwacją. Badanie przeprowadzono w Szczecinie; objęto nim 17 dzieci w wieku od 6 do 9 lat (w tym 12 chłopców i 5 dziewcząt) z dwóch oddziałów przedszkolnych, kadrę pedagogiczną placówki oraz rodziców. Przeważały dzieci z umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego (14 dzieci). Badanie wykazało, że przedszkole specjalne stosuje zróżnicowane formy współpracy z rodzicami. Istnieją zależności pomiędzy zaangażowaniem rodziców we współpracę z przedszkolami a efektami rewalidacji, ocenianymi postępami w zakresie sprawności motorycznych, samoobsługi, komunikowania się z otoczeniem i uspołecznienia. Badania ujawniły także zależności pomiędzy warunkami rodzinnymi a efektami rewalidacji. |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, edukacja przedszkolna, szkolnictwo specjalne, rodzice, rodzina, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, kształcenie specjalne, specjalne potrzeby edukacyjne |
TESE descriptors: |
disability, intellectual disability, pre-primary education, separate special education, parents, family, parent participation, parent-school relation, special needs education, special educational needs |
Publikacje: |
- Łaś, H. (1992). Współpraca przedszkola specjalnego z rodziną w rewalidacji dziecka upośledzonego umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 3, 21-27.
|