BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współpraca przedszkola specjalnego z rodziną w rewalidacji dziecka upośledzonego umysłowo
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Helena Łaś
Abstrakt:

Celem badania była próba weryfikacji opinii o tym, że najefektywniej na rewalidację dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym wpływają wszystkie indywidualne formy współpracy z rodziną oraz zajęcia otwarte z udziałem rodziców. Opinia była weryfikowana empirycznie za pomocą metody indywidualnych przypadków oraz monografii pedagogicznej. Posłużono się także technikami wywiadu, badaniami dokumentacji oraz obserwacją. Badanie przeprowadzono w Szczecinie; objęto nim 17 dzieci w wieku od 6 do 9 lat (w tym 12 chłopców i 5 dziewcząt) z dwóch oddziałów przedszkolnych, kadrę pedagogiczną placówki oraz rodziców. Przeważały dzieci z umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego (14 dzieci). Badanie wykazało, że przedszkole specjalne stosuje zróżnicowane formy współpracy z rodzicami. Istnieją zależności pomiędzy zaangażowaniem rodziców we współpracę z przedszkolami a efektami rewalidacji, ocenianymi postępami w zakresie sprawności motorycznych, samoobsługi, komunikowania się z otoczeniem i uspołecznienia. Badania ujawniły także zależności pomiędzy warunkami rodzinnymi a efektami rewalidacji.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, edukacja przedszkolna, szkolnictwo specjalne, rodzice, rodzina, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, kształcenie specjalne, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: disability, intellectual disability, pre-primary education, separate special education, parents, family, parent participation, parent-school relation, special needs education, special educational needs
Publikacje:
  • Łaś, H. (1992). Współpraca przedszkola specjalnego z rodziną w rewalidacji dziecka upośledzonego umysłowo. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 3, 21-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"