Tytuł badania: |
Internet – możliwości i zagrożenia dla edukacji |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Jarosław Strusiński |
Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o zagrożenia i korzyści wiążące się z korzystaniem z internetu oraz o zakres, w jakim zasoby edukacyjne internetu wykorzystywane są w procesie kształcenia. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Kwestionariusz własnej konstrukcji skierowany był do uczniów gimnazjum (N = 159). Dane te uzupełniono wywiadami z pedagogami (N = 10) oraz obserwacjami przeprowadzonymi w ramach praktyk studenckich w gimnazjum i szkole podstawowej. Terenem badania były Zabierzów i Radom. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 88% uczniów często korzystało z internetu do wyszukiwania materiałów edukacyjnych, 12% – rzadko, 3% – nigdy. 62% ogółu młodzieży traktowało znalezione materiały jako gotowce, z czego 72% w ogóle nie weryfikowało odnalezionych informacji i tyle samo nie podawało źródła. Znakomita większość badanych posiadała dostęp do internetu w domu i korzystała z niego przynajmniej raz dziennie. Brak jakichkolwiek ograniczeń ze strony rodziców w korzystaniu z internetu dotyczył 98% młodzieży. W 92% przypadków rodzice w ogóle nie korzystali z internetu wspólnie z dziećmi. 95% uczniów stwierdziło, że nie ma żadnych zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu. |
Autorskie słowa kluczowe: |
Internet, edukacja informatyczna, zagrożenia dla edukacji |
Author's Keywords: |
Internet, IT education, threats to education |
Deskryptory TESE: |
Internet, komputer, korzystanie z Internetu, gimnazjum, relacja rodzice – dziecko, pedagogika czasu wolnego |
TESE descriptors: |
Internet, computer, Internet usage, lower secondary, parent-child relation, leisure education |
Publikacje: |
- Strusiński, J. (2011). Internet – możliwości i zagrożenia dla edukacji. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 114-116.
|