BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prężność u dzieci i młodzieży: charakterystyka i pomiar – Polska skala SPP – 18
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Zygfryd Juczyński, Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Autorzy artykułu przedstawiają przebieg prac nad konstrukcją nowego narzędzia służącego do pomiaru prężności u dzieci i młodzieży. Pomimo braku takiego narzędzia nie zdecydowano się na adaptację wersji obcojęzycznej ze względu na brak wyraźnej preferencji w zakresie określonej metody pomiaru. Prężność – podlegająca pomiarowi za pomocą skonstruowanego narzędzia – jest rozumiana jako indywidualna właściwość jednostki, istotna w procesie skutecznego radzenia sobie z traumatycznymi wydarzeniami i codziennym stresem. Pierwsze badanie za pomocą narzędzia przeprowadzono na grupie 50 nastolatków w wieku od 15 do 18 lat. Po usunięciu twierdzeń o słabych ładunkach czynnikowych w ostatecznej wersji zostało 18 twierdzeń i za pomocą tej skali przebadano 350 uczniów ostatnich klas gimnazjalnych, klas licealnych i technikum w województwie łódzkim. Do analizy nie zakwalifikowano wyników 18 osób ze względu na niekompletność danych. Rozwiązanie czteroczynnikowe wyjaśniało 63,9% całkowitej wariancji. Największy udział posiadał czynnik: optymistyczne nastawienie i energia; pozostałe – wytrwałość i determinacja w działaniu, poczucie humoru i otwartość na nowe doświadczenia oraz kompetencje osobiste i tolerancja negatywnego afektu – wyjaśniały nieco ponad 20% wariancji. Stwierdzono silny związek prężności z neurotycznością i ekstrawersją, słabszy zaś z ugodowością, mierzonymi za pomocą NEO-FFI. Nie zauważono związku między prężnością a otwartością na doświadczenia, także mierzoną za pomocą NEO-FFI. Prężność wiązała się pozytywnie ze strategiami skoncentrowanymi na problemie, a negatywnie ze strategiami nieprzystosowawczymi (unikanie albo ucieczka od sytuacji stresowej).

Deskryptory TESE: uczeń, postawa, osobowość, rozwiązywanie problemów, niekorzystne położenie
TESE descriptors: pupil, attitude, personality, problem solving, disadvantaged background
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. i Juczyński, Z. (2011). Prężność u dzieci i młodzieży: charakterystyka i pomiar – Polska skala SPP – 18. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 7-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"