BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ruch i zmiana jako wskazówki wyzwalające abstrakcyjne schematy pojęciowe we wczesnym okresie rozwoju poznawczego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Maciej Haman
Abstrakt:

Autor artykułu – na podstawie przeglądu badań – podkreśla, że już małe dzieci, nawet w pierwszych kilku miesiącach i latach życia – konceptualizują rzeczywistość na innym poziomie niż percepcyjny. Niemowlęta – jak pokazują wyniki badań – dostrzegają zależności przyczynowe między obiektami i ich cechami, a następnie tworzą na tej podstawie teoretyczne schematy – umieszczają w nich różne kategorie zdarzeń i obiektów w nie zaangażowanych. Przeprowadzono serię badań (Haman, Hernik, 2011); w ich ramach czterolatki obserwowały kilka razy zdarzenie, w którym jednokolorowy trzywymiarowy kształt pokrywał się bąblami; bąble mogły wyrastać z samej bryły (warunek zmiany wewnętrznej) albo pojawiać się z zewnątrz (warunek zmiany zewnętrznej). Na końcu pojawiał się ostatni, kolorowy bąbel, wyrastający od wewnątrz albo pojawiający się z zewnątrz. W pierwszej fazie badania dzieci oglądały cztery filmy, w których zawsze spełniano określoną regułę dopasowania kolorów początkowego obiektu i ostatniego bąbla. Natomiast w fazie testowej poproszono dzieci o wskazanie tej animacji (z dwóch prezentowanych), która nie pasowała do czterech obejrzanych wcześniej. Blisko 65% czterolatków prawidłowo wskazało film łamiący regułę dopasowania koloru. Zauważono jednak różnicę w zakresie czasu reakcji – blisko dwie sekundy mniej zajęło badanym wskazanie prawidłowej odpowiedzi w warunku zmiany wewnętrznej.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój poznawczy, rozumienie, rozumowanie, dziecko
TESE descriptors: child development, cognitive development, comprehension, reasoning, child
Publikacje:
  • Haman, M. (2011). Ruch i zmiana jako wskazówki wyzwalające abstrakcyjne schematy pojęciowe we wczesnym okresie rozwoju poznawczego. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 54-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"