BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kondycja biopsychospołeczna nastolatków a poczucie koherencji i strategie radzenia sobie ze stresem
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Agnieszka Kulik
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące hipotezy badawcze: dziewczęta w porównaniu z chłopcami gorzej oceniają swoje zdrowie biopsychospołeczne; nieskuteczne strategie radzenia sobie nasilają zaburzenia w sferze somatycznej, psychicznej i społecznej u nastolatków. Przyjęto również wstępnie, że poczucie koherencji i jego wymiary, takie jak zrozumiałość, zaradność i sensowność, pozwalają na przewidywanie kondycji somatycznej, psychicznej i społecznej, a także wpływają na kondycję zdrowotną w taki sposób, że zmniejszają skutki nieadaptacyjnego radzenia sobie ze stresem. Badaniem objęto 381 uczniów szkół ponadgimnazjalnych w wieku od 16 do 18 lat, w tym 323 osoby z liceum i 58 z technikum. W badanej próbie znalazło się 160 chłopców i 221 dziewcząt. Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem do Badania Zmęczenia Kosugo w polskiej adaptacji Kulik i Szewczyka (2005), a także Kwestionariuszem Orientacji Życiowej SOC-29 oraz Kwestionariuszem Radzenia Sobie ze Stresem Janke, Erdmann i Boucseni. Wyniki badania ujawniły, że dziewczęta dostrzegają więcej trudności w zakresie sprawności biopsychospołecznej niż chłopcy. Objawy tych zakłóceń wiązały się u uczennic z przeciążeniem psychicznym i ogólnym złym samopoczuciem. U chłopców stwierdzono nasilenie objawów złego samopoczucia. Zauważono ponadto, że wśród dziewcząt było blisko 2,5 raza więcej osób skarżących się na złe samopoczucie oraz cztery razy więcej osób mających nasilone dolegliwości bólowe. Potwierdzono istnienie najistotniejszych dodatnich korelacji między kondycją zdrowotną a sytuacją emocjonalną u dziewcząt. Oznacza to, że im uczennice bardziej chcą sprostać sytuacji stresowej przez koncentrację na emocjach, tym gorsza jest ich kondycja zdrowotna.

Deskryptory TESE: postawa, niekorzystne położenie, zdrowie, problemy zdrowotne, choroba, rozwiązywanie problemów, uczeń
TESE descriptors: attitude, disadvantaged background, health, health problems, illness, problem solving, pupil
Publikacje:
  • Kulik, A. (2011). Kondycja biopsychospołeczna nastolatków a poczucie koherencji i strategie radzenia sobie ze stresem. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 141-158.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"