BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie ucznia z ADHD w środowisku wychowawczym
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Sonia Wawrzyniak
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła ocena jakości kształcenia dzieci z zespołem ADHD. Badaniem objęto sześć wielkopolskich szkół podstawowych (w tym 61 uczniów ze zdiagnozowanym ADHD, 61 rodziców, 140 nauczycieli oraz 70 specjalistów). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że wśród rodziców dzieci z ADHD obserwuje się pod względem kryteriów pozytywnych przede wszystkim dominację postawy współdziałania (powyższej odpowiedzi udzieliło 49,18% ankietowanych rodziców, 33,15% nauczycieli oraz 30,34% specjalistów). Wśród postaw negatywnych natomiast za najczęstszą uznano postawę bezradności (45% rodziców, 50% nauczycieli oraz 48% specjalistów). Zdaniem 50% pedagogów najodpowiedniejszymi metodami pracy z uczniami z ADHD są metody podające, a najmniej efektywne – metody problemowe i praktyczne. Zgodnie z odpowiedziami badanych nauczycieli najbardziej preferowaną przez nich organizacją pracy (65%) jest praca zbiorowa z całą klasą. Okazało się również, że według większości pedagogów (60,71%) oraz specjalistów (52,17%) uczniowie z ADHD są uważani za osoby przeciętnie akceptowane, z kolei większość rodziców była świadoma izolowania ich dziecka w grupie rówieśniczej. Dodatkowo stwierdzono, że w opinii ponad połowy nauczycieli (59,29%) obecność ucznia z ADHD ma negatywne znaczenie dla toku procesu dydaktycznego (dezorganizację pracy wskazało 38,10% pedagogów, utrudnienia przekazu wiedzy – 31,60%, a rozpraszanie i dezorganizowanie klasy – 22%).

Deskryptory TESE: rodzice, nauczyciel, zachowania społeczne, wychowanie dziecka, środowisko społeczno-kulturowe, proces uczenia się, kwalifikacje pedagogiczne
TESE descriptors: parents, teacher, social behaviour, child rearing, socio-cultural environment, learning process, teaching qualification
Publikacje:
  • Wawrzyniak, S. (2011). Funkcjonowanie ucznia z ADHD w środowisku wychowawczym. Wychowanie na co Dzień, 7-8, 37-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"