BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcjonowanie szkoły w zakresie kształcenia
Projekt badawczy:
  • Funkcjonowanie i kierunki rozwoju oświaty w Polsce
pokaż badania
Data: [1986] – [1990]
Badacz: Wojciech Kojs
Abstrakt:

W publikacji przedstawiono wyniki dotyczące podejmowania samodzielnych decyzji przez nauczycieli w odniesieniu do nauczanego przedmiotu oraz opinii nauczycieli o samodzielnych decyzjach uczniów w procesie kształcenia. Wśród 231 odpowiedzi nauczycieli dotyczących matematyki najwięcej (36,7%) wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 27,4% decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów; wśród 70 odpowiedzi dotyczących fizyki 34,2% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 27,1% – decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów; wśród 58 odpowiedzi dotyczących chemii 29,3% wskazało samodzielne decyzje w zakresie aktualizacji zagadnień, 25,8% – decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów; wśród 69 odpowiedzi dotyczących biologii 23,2% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 19,2% – decyzje ucznia w zakresie formy pracy; wśród 70 odpowiedzi dotyczących geografii 26,2% wskazało decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 13,6% – decyzje uczniów w zakresie formy pracy; wśród 137 odpowiedzi dotyczących kultury fizycznej 34,3% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 16,8% – decyzje uczniów w zakresie formy pracy; wśród 270 odpowiedzi dotyczących języka polskiego 42,6% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 20,7% – decyzje uczniów w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 20,4% w zakresie doboru tematu i lektury; wśród 100 odpowiedzi dotyczących historii 33% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 38% – decyzje uczniów w zakresie doboru tematu i lektury; wśród 87 odpowiedzi dotyczących plastyki 20,6% wskazało samodzielne decyzje w zakresie oceniania, 24,1% – decyzje uczniów w zakresie oceniania; wśród 124 odpowiedzi dotyczących techniki 18,5% wskazało samodzielne decyzje w zakresie metod realizacji programu, 28,2% – decyzje uczniów dotyczące doboru tematu i lektury; wśród 101 odpowiedzi dotyczących muzyki po 16,8% wskazało samodzielne decyzje w zakresie aktualizacji zagadnień i metod realizacji programu, 26,7% – decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów. W żadnej ze sfer decyzyjnych – organizacji procesu dydaktycznego, aktualizacji zagadnień, środków realizacji programu, metod realizacji programu – zakres swobody nie przekraczał 50%, nauczyciel miał niewielki zakres dla twórczości pedagogicznej; trudno było od niego oczekiwać, by przerzucił swoje uprawnienia na uczniów.

Deskryptory TESE: matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, wychowanie fizyczne, polski, historia, edukacja plastyczna, edukacja muzyczna, autonomia, nauczyciel, uczeń, ocenianie, kreatywność
TESE descriptors: mathematics, physics, chemistry, biology, geography, physical education, Polish, history, drawing, music education, autonomy, teacher, pupil, marking, creativity
Publikacje:
  • Kojs W. i in. (1990). Funkcjonowanie szkoły w zakresie kształcenia [Niepublikowany maszynopis]. Cieszyn.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"