Abstrakt: |
W publikacji przedstawiono wyniki dotyczące podejmowania samodzielnych decyzji przez nauczycieli w odniesieniu do nauczanego przedmiotu oraz opinii nauczycieli o samodzielnych decyzjach uczniów w procesie kształcenia. Wśród 231 odpowiedzi nauczycieli dotyczących matematyki najwięcej (36,7%) wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 27,4% decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów; wśród 70 odpowiedzi dotyczących fizyki 34,2% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 27,1% – decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów; wśród 58 odpowiedzi dotyczących chemii 29,3% wskazało samodzielne decyzje w zakresie aktualizacji zagadnień, 25,8% – decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów; wśród 69 odpowiedzi dotyczących biologii 23,2% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 19,2% – decyzje ucznia w zakresie formy pracy; wśród 70 odpowiedzi dotyczących geografii 26,2% wskazało decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 13,6% – decyzje uczniów w zakresie formy pracy; wśród 137 odpowiedzi dotyczących kultury fizycznej 34,3% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 16,8% – decyzje uczniów w zakresie formy pracy; wśród 270 odpowiedzi dotyczących języka polskiego 42,6% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 20,7% – decyzje uczniów w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 20,4% w zakresie doboru tematu i lektury; wśród 100 odpowiedzi dotyczących historii 33% wskazało samodzielne decyzje w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, 38% – decyzje uczniów w zakresie doboru tematu i lektury; wśród 87 odpowiedzi dotyczących plastyki 20,6% wskazało samodzielne decyzje w zakresie oceniania, 24,1% – decyzje uczniów w zakresie oceniania; wśród 124 odpowiedzi dotyczących techniki 18,5% wskazało samodzielne decyzje w zakresie metod realizacji programu, 28,2% – decyzje uczniów dotyczące doboru tematu i lektury; wśród 101 odpowiedzi dotyczących muzyki po 16,8% wskazało samodzielne decyzje w zakresie aktualizacji zagadnień i metod realizacji programu, 26,7% – decyzje uczniów w zakresie rozwiązywania problemów. W żadnej ze sfer decyzyjnych – organizacji procesu dydaktycznego, aktualizacji zagadnień, środków realizacji programu, metod realizacji programu – zakres swobody nie przekraczał 50%, nauczyciel miał niewielki zakres dla twórczości pedagogicznej; trudno było od niego oczekiwać, by przerzucił swoje uprawnienia na uczniów. |