BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współdziałanie nauczycieli i uczniów
Projekt badawczy:
  • Funkcjonowanie i kierunki rozwoju oświaty w Polsce
pokaż badania
Data: [1986] – [1990]
Badacz: Joanna Grochulska-Stec, W. Terlecka
Abstrakt:

W publikacji przedstawiono wyniki badania dotyczące wzajemnych oczekiwań uczniów i nauczycieli. Stwierdzono, że generalnie oczekiwania obu grup rozmijały się. 84% uczniów oczekiwało od nauczycieli pomocy w nauce, 70% – zwracania się po imieniu, 68% – traktowania wszystkich uczniów równo, 59% – niewyśmiewania, 59% – dostrzegania również ich walorów; od uczących wymagano uczciwości, serdeczności, zrozumienia, zaangażowania w sprawy uczniów, partnerskich stosunków. Nauczyciele w swoich oczekiwaniach koncentrowali się na zadaniach dydaktycznych, oczekiwali dyscypliny i dobrej nauki. Uczniowie opowiadali się za następującymi metodami: nauczyciel pokazuje i objaśnia na lekcji filmy, plansze, modele, okazy, zdjęcia, rysunki itp.; w czasie lekcji odpowiadają tylko ci uczniowie, którzy sami się zgłaszają, nauczyciel rzadko pyta uczniów na lekcji. Według uczniów nauczyciele preferowali: pytanie z nowego materiału na ocenę, pisanie kartkówek i klasówek przez uczniów podczas lekcji, wywoływanie ucznia do odpowiedzi, zadawanie niektórym uczniom łatwiejszych pytań, a innym trudniejszych. Nauczyciele za najskuteczniejsze uznali następujące metody: pokazywanie i objaśnianie na lekcji filmów itp., rozwiązywanie na lekcji zadań wraz z uczniami, wykonywanie zadań przez uczniów na lekcji i omawianie doświadczeń z nauczycielem, dyskusję uczniów na lekcji, wymaganie, aby uczniowie przed lekcją zebrali potrzebne materiały.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel, metoda nauczania, lekcja, środki dydaktyczne, dydaktyka, dyscyplina szkolna
TESE descriptors: teacher-student relation, teacher, teaching method, lesson, teaching resourses, didactics, school discipline
Publikacje:
  • Gęsicki, J. (1990). Sytuacja ucznia w szkole. Jaka jest? Jaka może być? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 43-45.
  • Grochulska-Stec, J. i Terlecka, W. (1990). Współdziałanie nauczycieli i uczniów [Niepublikowany maszynopis]. Warszawa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"