Abstrakt: |
W publikacji przedstawiono wyniki badania dotyczące wzajemnych oczekiwań uczniów i nauczycieli. Stwierdzono, że generalnie oczekiwania obu grup rozmijały się. 84% uczniów oczekiwało od nauczycieli pomocy w nauce, 70% – zwracania się po imieniu, 68% – traktowania wszystkich uczniów równo, 59% – niewyśmiewania, 59% – dostrzegania również ich walorów; od uczących wymagano uczciwości, serdeczności, zrozumienia, zaangażowania w sprawy uczniów, partnerskich stosunków. Nauczyciele w swoich oczekiwaniach koncentrowali się na zadaniach dydaktycznych, oczekiwali dyscypliny i dobrej nauki. Uczniowie opowiadali się za następującymi metodami: nauczyciel pokazuje i objaśnia na lekcji filmy, plansze, modele, okazy, zdjęcia, rysunki itp.; w czasie lekcji odpowiadają tylko ci uczniowie, którzy sami się zgłaszają, nauczyciel rzadko pyta uczniów na lekcji. Według uczniów nauczyciele preferowali: pytanie z nowego materiału na ocenę, pisanie kartkówek i klasówek przez uczniów podczas lekcji, wywoływanie ucznia do odpowiedzi, zadawanie niektórym uczniom łatwiejszych pytań, a innym trudniejszych. Nauczyciele za najskuteczniejsze uznali następujące metody: pokazywanie i objaśnianie na lekcji filmów itp., rozwiązywanie na lekcji zadań wraz z uczniami, wykonywanie zadań przez uczniów na lekcji i omawianie doświadczeń z nauczycielem, dyskusję uczniów na lekcji, wymaganie, aby uczniowie przed lekcją zebrali potrzebne materiały. |