Abstrakt: |
Celem badania było określenie preferowanych form współdziałania nauczycieli i rodziców dzieci z klas początkowych, zebranie opinii o rożnych formach kontaktu miedzy szkołą a rodzicami oraz propozycji ich ulepszenia. Badanie przeprowadzono podczas obozu naukowego studentów trzeciego roku pedagogiki o specjalności nauczanie początkowe w jednym z miast województwa wrocławskiego. Wybrano 40 klas, wywiady przeprowadzono z 40 nauczycielkami i 80 rodzicami (rozmawiano z tym rodzicem, który najczęściej kontaktował się ze szkołą). Na podstawie rozmów z nauczycielkami wyszczególniono 10 form kontaktów z rodzicami: wywiadówki, rozmowy indywidualne w szkole, spotkania okolicznościowe, wizyty nauczycielek w domach uczniów, korespondencja, rozmowy telefoniczne, uwagi w dzienniczkach ucznia, przekazywanie informacji za pośrednictwem dziecka, informacje w zeszytach przedmiotowych, lekcje otwarte. Rodzice potwierdzili cztery formy z 10 wymienionych przez nauczycielki: wywiadówki, rozmowy indywidualne, rozmowy telefoniczne, uwagi w dzienniczkach ucznia. Zatem zestaw 10 form kontaktu z rodzicami miał najprawdopodobniej charakter deklaratywny. Wywiadówki w większości badanych klas odbywały się raz na dwa miesiące. W 25 klasach frekwencja rodziców na wywiadówkach wynosiła ok. 90%, w 13 – od 50% do 90%, w dwóch klasach wyniosła poniżej 50%. 70 rodziców miało pozytywny stosunek do wywiadówek, 10 – niechętny. Spośród 70 rodziców 48 osób wykazywało zainteresowanie postępami dziecka w nauce jako motyw do udziału w spotkaniach. Marginalnie wymieniano jako powody uczestnictwa: sympatię do nauczycielki, możliwość uczestnictwa w interesującym spotkaniu oraz poczucie obowiązku. Na podstawie badania stwierdzono niedostateczną aktywność rodziców w szkole oraz podmiotowe traktowanie rodziców przez nauczycieli. W związku z tym wysunięto kilka propozycji dla poprawy tego stanu: częstsze, mniej formalne wywiadówki, konieczność rzeczowego i fachowego informowania rodziców o dziecku, częstsze wizyty nauczycielek w domu uczniów, częstsze spotkania okolicznościowe z rodzicami, systematyczne konsultacje nauczycielskie, szybkie informowanie rodziców o problemach dziecka w nauce, stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia dialogu z rodzicami (np. nie podczas przerw między lekcjami). |