BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współdziałanie nauczycieli i rodziców w klasach początkowych
Data: wrzesień 1989
Badacz: Zofia Lewandowska, Agnieszka Młot, Wiktor Żłobicki
Abstrakt:

Celem badania było określenie preferowanych form współdziałania nauczycieli i rodziców dzieci z klas początkowych, zebranie opinii o rożnych formach kontaktu miedzy szkołą a rodzicami oraz propozycji ich ulepszenia. Badanie przeprowadzono podczas obozu naukowego studentów trzeciego roku pedagogiki o specjalności nauczanie początkowe w jednym z miast województwa wrocławskiego. Wybrano 40 klas, wywiady przeprowadzono z 40 nauczycielkami i 80 rodzicami (rozmawiano z tym rodzicem, który najczęściej kontaktował się ze szkołą). Na podstawie rozmów z nauczycielkami wyszczególniono 10 form kontaktów z rodzicami: wywiadówki, rozmowy indywidualne w szkole, spotkania okolicznościowe, wizyty nauczycielek w domach uczniów, korespondencja, rozmowy telefoniczne, uwagi w dzienniczkach ucznia, przekazywanie informacji za pośrednictwem dziecka, informacje w zeszytach przedmiotowych, lekcje otwarte. Rodzice potwierdzili cztery formy z 10 wymienionych przez nauczycielki: wywiadówki, rozmowy indywidualne, rozmowy telefoniczne, uwagi w dzienniczkach ucznia. Zatem zestaw 10 form kontaktu z rodzicami miał najprawdopodobniej charakter deklaratywny. Wywiadówki w większości badanych klas odbywały się raz na dwa miesiące. W 25 klasach frekwencja rodziców na wywiadówkach wynosiła ok. 90%, w 13 – od 50% do 90%, w dwóch klasach wyniosła poniżej 50%. 70 rodziców miało pozytywny stosunek do wywiadówek, 10 – niechętny. Spośród 70 rodziców 48 osób wykazywało zainteresowanie postępami dziecka w nauce jako motyw do udziału w spotkaniach. Marginalnie wymieniano jako powody uczestnictwa: sympatię do nauczycielki, możliwość uczestnictwa w interesującym spotkaniu oraz poczucie obowiązku. Na podstawie badania stwierdzono niedostateczną aktywność rodziców w szkole oraz podmiotowe traktowanie rodziców przez nauczycieli. W związku z tym wysunięto kilka propozycji dla poprawy tego stanu: częstsze, mniej formalne wywiadówki, konieczność rzeczowego i fachowego informowania rodziców o dziecku, częstsze wizyty nauczycielek w domu uczniów, częstsze spotkania okolicznościowe z rodzicami, systematyczne konsultacje nauczycielskie, szybkie informowanie rodziców o problemach dziecka w nauce, stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia dialogu z rodzicami (np. nie podczas przerw między lekcjami).

Deskryptory TESE: relacja rodzice – szkoła, uczestnictwo, uczestnictwo rodziców, stowarzyszenie rodziców, rodzice, informacja dla rodziców
TESE descriptors: parent-school relation, participation, parent participation, parents' association, parents, information to parents
Publikacje:
  • Żłobicki, W., Lewandowska, Z. i Młot, A. (1991). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w klasach początkowych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 452-456.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"