Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja opinii i ocen nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat interakcji grona nauczycielskiego w szkołach. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jak nauczyciele oceniają współdziałanie nauczycieli w szkołach, w których pracują; w jakich działaniach przejawia się, w ocenie badanych, współdziałanie nauczycieli w szkole; jakie formy współdziałania w szkole preferują ankietowani nauczyciele. W badaniu wykorzystano sondaż diagnostyczny (techniką badawczą była ankieta, narzędziem kwestionariusz). Łącznie w badaniu wzięło udział 120 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej z podbeskidzkich szkół. Wyniki badania pokazały, że 68,3% respondentek oceniło wysoko jakość współdziałania nauczycieli w szkołach, w których były zatrudnione. Co trzecia badana nisko oceniła powyższą kwestię (28,3%). 3,3% było zdania, że edukatorzy nie potrafią ze sobą współdziałać na terenie szkoły. Do najczęstszych form współdziałania nauczycieli w szkole zaliczono: opracowywanie planów pracy, planowanie i organizowanie uroczystości, wybór programów/podręczników. Najważniejszym, zdaniem nauczycielek, czynnikiem mającym wpływ na współdziałanie nauczycieli w procesie edukacyjnym jest właściwa atmosfera w szkole (ponad 80%). Elementem, który utrudnia to współdziałanie, jest rozbieżność celów (70,8%). Wnioski z badania wskazują na zależność pomiędzy współdziałaniem grona pedagogicznego a jakością pracy szkoły i rozwojem uczniów. |