BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współdziałanie nauczycieli jako czynnik ich rozwoju osobowego i poprawy jakości procesów edukacyjnych
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Ewa Kochanowska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja opinii i ocen nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat interakcji grona nauczycielskiego w szkołach. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jak nauczyciele oceniają współdziałanie nauczycieli w szkołach, w których pracują; w jakich działaniach przejawia się, w ocenie badanych, współdziałanie nauczycieli w szkole; jakie formy współdziałania w szkole preferują ankietowani nauczyciele. W badaniu wykorzystano sondaż diagnostyczny (techniką badawczą była ankieta, narzędziem kwestionariusz). Łącznie w badaniu wzięło udział 120 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej z podbeskidzkich szkół. Wyniki badania pokazały, że 68,3% respondentek oceniło wysoko jakość współdziałania nauczycieli w szkołach, w których były zatrudnione. Co trzecia badana nisko oceniła powyższą kwestię (28,3%). 3,3% było zdania, że edukatorzy nie potrafią ze sobą współdziałać na terenie szkoły. Do najczęstszych form współdziałania nauczycieli w szkole zaliczono: opracowywanie planów pracy, planowanie i organizowanie uroczystości, wybór programów/podręczników. Najważniejszym, zdaniem nauczycielek, czynnikiem mającym wpływ na współdziałanie nauczycieli w procesie edukacyjnym jest właściwa atmosfera w szkole (ponad 80%). Elementem, który utrudnia to współdziałanie, jest rozbieżność celów (70,8%). Wnioski z badania wskazują na zależność pomiędzy współdziałaniem grona pedagogicznego a jakością pracy szkoły i rozwojem uczniów.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, edukacja, współdziałanie
Author's Keywords: teachers, education, interaction
Deskryptory TESE: nauczyciel, rozwój umiejętności zawodowych, jakość kształcenia, edukacja, współpraca
TESE descriptors: teacher, skill development, quality of education, education, cooperation
Publikacje:
  • Kochanowska, E. (2014). Współdziałanie nauczycieli jako czynnik ich rozwoju osobowego i poprawy jakości procesów edukacyjnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 67, 63-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"