Abstrakt: |
Badaniem objęto 200 losowo wybranych profesorów, doktorów habilitowanych i doktorów z Uniwersytetu Łódzkiego. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. Respondentów zapytano, jakimi motywacjami ich zdaniem kierują się maturzyści decydujący się na kontynuowanie nauki na studiach. 70,5% uważało, że chcą zwiększyć swoje szanse na zdobycie dobrej pracy; w opinii 57,5% chcą zwiększyć swoje szanse na zdobycie jakiejkolwiek pracy, zdaniem 30% po prostu chcą się czymś zająć, tyle samo osób wskazało chęć poszerzenia wiedzy w interesującej ich dziedzinie. Zdaniem 24% młodzież studiuje, by oddalić moment wejścia w dorosłe życie, a w opinii 23,5% z powodu mody na studiowanie w środowisku maturzystów. Poza tym badani podkreślali niski poziom wiedzy i złe nawyki związane z nauką wśród maturzystów, przypadkowy wybór kierunku studiów oraz traktowanie szkoły wyższej jako przedłużenia liceum (oczekiwanie gotowej wiedzy). 88% pracowników UŁ spotkało się osobiście ze ściąganiem na kolokwiach albo egzaminach, 6% – z podawaniem nieprawdziwych danych przy staraniu się o stypendium socjalne, 14,4% – z fałszowaniem empirycznych materiałów badawczych, 73,6% – z wykorzystywaniem fragmentów cudzych prac we własnej bez podania źródła, 25,1% – z dopisaniem swojego nazwiska do pracy przygotowywanej przez inną osobę, 30,7% – z przedstawianiem fałszywych zwolnień lekarskich, 3,8% – z pójściem za kogoś na egzamin, 30,2% – z korzystaniem z protekcji przy uzyskiwaniu zaliczeń, 11,8% – z kupowaniem prac zaliczeniowych albo dyplomowych. |