Abstrakt: |
Badanie stanowiło studium przypadku przykładowego masowego otwartego kursu internetowego (Massive Open Online Course, MOOC) w postaci kursu elektroniki 6.002x prowadzonego przez Massachusetts Institute of Technology. Przedmiotem analizy uczyniono program, sposób konstrukcji zadań, mechanizm weryfikacji wiedzy i aspekt techniczny kursu. Analizowano również mozliwości zastosowania tej formy nauczania, która uwzględnia technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), w zakresie fizyki, chemii, biologii, matematyki i informatyki oraz w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w związku z niezwykłą różnorodnością kursów oraz zaobserwowaną zależnością wyników od indywidualnych umiejętności słuchacza trudno jest jednoznacznie ocenić MOOC. Wśród największych trudności w szerszym zastosowaniu MOOS zidentyfikowano następujące: konieczność znajomości języka angielskiego, wymagany duży nakład czasu i pracy, różnice w modelu dydaktyki akademickiej i powszechnej. Problemy te mogą zostać rozwiązane w wyniku współpracy nauczycieli, dyrekcji i uczniów oraz ewentualnie lokalnego zaplecza akademickiego. Postawiono hipotezy, zgodnie z którymi udział w niektórych MOOC leży w zasięgu kompetencji uczniów, MOOC może być wykorzystany jako przykład dobrych praktyk metodycznych w zakresie e-learningu i edukacji wyższej, a kursy tego rodzaju mogą znaleźć zastosowanie również na polu doskonalenia zawodowego nauczycieli. |