BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wirtualna politechnika. Otwarte kursy internetowe w edukacji przyrodniczo-technicznej
Data: [2013]
Badacz: Marcin Zaród
Abstrakt:

Badanie stanowiło studium przypadku przykładowego masowego otwartego kursu internetowego (Massive Open Online Course, MOOC) w postaci kursu elektroniki 6.002x prowadzonego przez Massachusetts Institute of Technology. Przedmiotem analizy uczyniono program, sposób konstrukcji zadań, mechanizm weryfikacji wiedzy i aspekt techniczny kursu. Analizowano również mozliwości zastosowania tej formy nauczania, która uwzględnia technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), w zakresie fizyki, chemii, biologii, matematyki i informatyki oraz w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w związku z niezwykłą różnorodnością kursów oraz zaobserwowaną zależnością wyników od indywidualnych umiejętności słuchacza trudno jest jednoznacznie ocenić MOOC. Wśród największych trudności w szerszym zastosowaniu MOOS zidentyfikowano następujące: konieczność znajomości języka angielskiego, wymagany duży nakład czasu i pracy, różnice w modelu dydaktyki akademickiej i powszechnej. Problemy te mogą zostać rozwiązane w wyniku współpracy nauczycieli, dyrekcji i uczniów oraz ewentualnie lokalnego zaplecza akademickiego. Postawiono hipotezy, zgodnie z którymi udział w niektórych MOOC leży w zasięgu kompetencji uczniów, MOOC może być wykorzystany jako przykład dobrych praktyk metodycznych w zakresie e-learningu i edukacji wyższej, a kursy tego rodzaju mogą znaleźć zastosowanie również na polu doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Autorskie słowa kluczowe: masowe kursy internetowe (MOOCs), kurs elektroniki 6.002x, nauczanie przedmiotów przyrodniczych, praktyka szkolna, doskonalenia zawodowe nauczycieli
Author's Keywords: Massive Open Online Courses (MOOCs), electronics course 6.002x, teaching science, school practice, professional development of teachers
Deskryptory TESE: uniwersytet, program nauczania, kurs, e-kształcenie, technika, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: universty, curriculum, course, e-learning, technology, ICT
Publikacje:
  • Zaród, M. (2013). Wirtualna politechnika. Otwarte kursy internetowe w edukacji przyrodniczo-technicznej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1, 31-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"