BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wirtualna rozrywka a obowiązki szkolne nastolatków
Data: maj 2010
Badacz: Jowita Krajewska
Abstrakt:

W badaniu poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania: Jakie zachowania u młodzieży rodzi nieograniczony i niekontrolowany czas spędzony z cyberrozrywką? Jaki stosunek mają nastoletni uczniowie do swoich obowiązków szkolnych? Na co młodzież gimnazjalna wykorzystuje swój wolny czas po zajęciach szkolnych: naukę czy zabawę? W badaniu uczestniczyło 40 uczniów pierwszej klasy łobeskiego gimnazjum. Respondenci, jak się okazało, dostrzegali zacieranie się granic między światem rzeczywistym a wirtualnym; mówiono na przykład o ucieczce w internetowy świat od kłopotów i trudności. Uczniowie zauważali u siebie całkowite pochłonięcie wirtualną rzeczywistością: Od kompa nie mogę się uwolnić. Idę do szkoły, siedzę na kompie, idę do domu, to samo. To jest męczące, ale jak nie dotykam myszki i klawiatury, to jestem chory, boli mnie głowa. Dzięki PC straciłem przyjaciół, obniżyłem się w nauce ze średniej 4,9 do średniej 2,6. Aż 13 gimnazjalistów objętych badaniem deklarowało, że chodzą do szkoły z przymusu, a czas w niej spędzony jest nudny i mało przydatny. Pozostali respondenci byli przeciwnego zdania – uważali obowiązki szkolne za przydatne w ich życiu. 28 uczniów brało udział w zajęciach pozalekcyjnych. 22 osoby przeznaczały na odrabianie lekcji tylko godzinę dziennie, a 11 – maksymalnie do dwóch godzin dziennie. Dwie osoby w ogóle nie przeznaczały wolnego na przygotowanie się do lekcji i odrabianie zadań domowych. Gimnazjaliści zwracali uwagę, że rozrywka daje natychmiastowe efekty, natomiast na efekty uczenia się trzeba bardzo długo czekać. 23 uczniów po powrocie do domu ze szkoły odpoczywa, oglądając telewizję, a następnie serfuje w internecie.

 

Autorskie słowa kluczowe: uczeń, uzależnienie, komputer, nastolatek, obowiązki szkolne, wirtualny świat
Author's Keywords: pupil, addictions, computer, teenager, school's duties, virtual world
Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, komputer, komputer domowy, dostęp do Internetu, sprzęt komputerowy
TESE descriptors: ICT, Internet, computer, home computer, Internet access, hardware
Publikacje:
  • Krajewska, J. (2011). Wirtualna rozrywka a obowiązki szkolne nastolatków. Przegląd Humanistyczn. Pedagogika. Politologia. Filologia, 4, 145-155.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"