Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaki jest wpływ mediów na świat wartości nauczycielek przedszkoli? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety. O wypełnienie kwestionariusza poproszono 90 nauczycielek przedszkoli, które pracowały w placówkach w województwie kujawsko-pomorskim (wiek respondentek zawierał się w przedziale od 25 do 40 i więcej lat). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondentki najczęściej słuchały programu I i II Poleskiego Radia, Radia Pik oraz Radia RMF. Wykazano ponadto, że systematycznie lub od czasu do czasu czytały prasę codzienną, kolorowe tygodniki oraz korzystały z internetu. Badane w wieku od 25 do 30 lat (25 osób) najczęściej czerpały wiedzę o aktualnych wydarzeniach w kraju i na świecie z internetowej strony Wirtualna Polska, Gazety Pomorskiej, Nowości oraz z tygodnika Angora. Wśród kolorowych tygodników najczęściej respondentki wskazywały takie tytuły jak: Życie na Gorąco, Glamour, Tina, Rewia czy Gala. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem do najchętniej oglądanych seriali zaliczono Modę na sukces, Na Wspólnej, Barwy szczęścia, Pierwszą miłość oraz Samo życie. Nauczycielki zapytane o najbardziej cenione wartości najczęściej wskazywały: pracę (82%), wykształcenie (80%), pieniądze (72%), sukces (72%), rodzinę (64%), seks (60%), miłość (52%), spryt (41%), odwagę osobistą (38%) oraz zdrowie (35%). Badane w grupie wiekowej 31-40 lat często lub sporadycznie czytały gazety lokalne oraz Gazetę Wyborczą i Dziennik (w celu zdobycia informacji o aktualnych wydarzeniach korzystały również z internetu). Wśród ulubionych kolorowych tygodników znalazły się Angora, Wprost, Newsweek, Przyjaciółka, Życie na Gorąco, Pani Domu, Twój Styl oraz Wysokie Obcasy. Do najchętniej oglądanych seriali zaliczono: M jak miłość, Mamuśki, Klan, Modę na sukces, Barwy szczęścia oraz Ranczo. Natomiast za najbardziej cenione wartości uznano rodzinę (80%), zdrowie (76%), pracę (73%), wykształcenie (72%), dobrobyt (70%), karierę zawodową (64%), miłość (60%), wierność (57%), uczciwość (53%), wzajemną pomoc (48%), odpowiedzialność (45%), przyjaźń (40%), prawdę (37%), seks (35%) oraz kulturę osobistą (30%). Ostatnia grupa wiekowa badanych (w wieku 41 lat i więcej – 25 osób) podobnie jak pozostałe ankietowane oglądały seriale telewizyjne (najczęściej M jak miłość, Plebanię, Modę na sukces, Statek miłości, Na dobre i na złe czy Świat według Kiepskich). Ponadto oglądały telewizyjne magazyny poranne: Kawę czy herbatę?, Dzień dobry w sobotę czy Boso przez świat. Wśród najbardziej cenionych wartości na pierwszym miejscu znalazła się rodzina (82%), w dalszej kolejności: zdrowie (76%), przyjaźń (73%), odpowiedzialność (70%), praca (68%), wiedza (55%), uroda (45%), humor (39%), kultura osobista (35%), Bóg (33%), Ojczyzna (30%), spryt (27%) oraz tolerancja (25%). |