Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy opinii pracowników na temat szkoleń organizowanych przez pracodawców. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wywiadu. Badaniem objęto osiem przedsiębiorstw (branże produkcyjne i usługowe), z których każde zatrudniało powyżej 500 pracowników. Rozmowy przeprowadzono z 250 osobami. Opinie respondentów dotyczyły m.in. strategii organizacji, form, metod oraz treści szkolenia. Według pracowników mocnymi stronami szkoleń są: podział uczestników szkolenia na grupy wynikające ze struktury, celu i poziomu wykształcenia pracowników; do najbardziej efektywnych zaliczono szkolenia na stanowisku pracy (coaching), uczenie się w działaniu, kursy wewnątrzzakładowe, studia przypadków oraz warsztaty. Natomiast za najmniej przydatne, zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami, uznano: wykłady bez łączenia ich z ćwiczeniami, a także samokształcenie kierowane e-learning. W zakresie negatywnych zjawisk towarzyszących szkoleniu pracowników około 65% badanych potwierdziło, że pracodawcy nie wykorzystywali możliwości udzielenia urlopów szkoleniowych i zwolnień z części dnia pracy osobom, które łączyły pracę zawodową z nauką. Dodatkowo odnotowano liczne przypadki odmów wydania pracownikom skierowań do szkół w związku z obawami przed konsekwencjami (np. obowiązek udzielenia urlopów szkoleniowych). |