Abstrakt: |
Celem badania była ocena potrzeb oraz możliwości szkoleniowych ludności zamieszkującej tereny wiejskie subregionu płockiego. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety. Badaniem objęto populację w wieku od 16 do 65 lat (zgodnie z danymi GUS-u w 2005 roku na wybranym obszarze mieszkało 101,5 tys. osób w wieku produkcyjnym. Odsetek wyznaczonej próby reprezentatywnej wyniósł 0,5%, tzn. około 500 osób (dobór próby miał charakter losowy wg metody Pentora). 55,75% respondentów pracowało na stałe lub dorywczo, a 44,24% było biernych zawodowo (w tym 19,24% ankietowanych w ogóle nie pracowało). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami 60% badanych rolników było właścicielami małych i średnich gospodarstw (do 10 ha), blisko 40% posiadało duże gospodarstwo (od 11 do 30 ha), natomiast bardzo duże (powyżej 30 ha) – niecałe 3%. Okazało się również, że wśród osób pracujących 60% utrzymywało się z pracy w gospodarstwie rolnym, ponad 30% – poza gospodarstwem, a 8% – z pracy w gospodarstwie i poza nim. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że badani pracujący poza gospodarstwem w większości (56,7%) byli zatrudnieni w usługach i handlu, około 15% – w przemyśle rolno-spożywczym, 12% – w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, a 4% – w usługach rolniczych i okołorolniczych. Analiza danych pozwoliła także ustalić, że wśród planów na przyszłość dominowały cztery podstawowe wybory: dalsza praca w gospodarstwie lub prowadzenie domu (29%), podjęcie pracy zawodowej (26%), dalsza nauka (14%) oraz zmiana pracy na lepiej płatną (10%). Ponadto wykazano, że największe potrzeby szkoleniowe respondenci posiadali w zakresie: ekonomii, informatyki, rolnictwa (m.in. pod względem efektywności produkcji), prowadzenia własnej działalności gospodarczej, handlu i usług, planów UE dotyczących rolnictwa, zdobycia drugiego zawodu (np. w branży krawieckiej, budowlanej czy gastronomicznej) oraz wiedzy ogólnej dotyczącej UE. |