BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój kształcenia ustawicznego na rynku pracy subregionu płockiego
Data: 2005
Badacz: Ewa Pietrzak, Anna Schulz
Abstrakt:

Celem badania była ocena potrzeb oraz możliwości szkoleniowych ludności zamieszkującej tereny wiejskie subregionu płockiego. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety. Badaniem objęto populację w wieku od 16 do 65 lat (zgodnie z danymi GUS-u w 2005 roku na wybranym obszarze mieszkało 101,5 tys. osób w wieku produkcyjnym. Odsetek wyznaczonej próby reprezentatywnej wyniósł 0,5%, tzn. około 500 osób (dobór próby miał charakter losowy wg metody Pentora). 55,75% respondentów pracowało na stałe lub dorywczo, a 44,24% było biernych zawodowo (w tym 19,24% ankietowanych w ogóle nie pracowało). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami 60% badanych rolników było właścicielami małych i średnich gospodarstw (do 10 ha), blisko 40% posiadało duże gospodarstwo (od 11 do 30 ha), natomiast bardzo duże (powyżej 30 ha) – niecałe 3%. Okazało się również, że wśród osób pracujących 60% utrzymywało się z pracy w gospodarstwie rolnym, ponad 30% – poza gospodarstwem, a 8% – z pracy w gospodarstwie i poza nim. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że badani pracujący poza gospodarstwem w większości (56,7%) byli zatrudnieni w usługach i handlu, około 15% – w przemyśle rolno-spożywczym, 12% – w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, a 4% – w usługach rolniczych i okołorolniczych. Analiza danych pozwoliła także ustalić, że wśród planów na przyszłość dominowały cztery podstawowe wybory: dalsza praca w gospodarstwie lub prowadzenie domu (29%), podjęcie pracy zawodowej (26%), dalsza nauka (14%) oraz zmiana pracy na lepiej płatną (10%). Ponadto wykazano, że największe potrzeby szkoleniowe respondenci posiadali w zakresie: ekonomii, informatyki, rolnictwa (m.in. pod względem efektywności produkcji), prowadzenia własnej działalności gospodarczej, handlu i usług, planów UE dotyczących rolnictwa, zdobycia drugiego zawodu (np. w branży krawieckiej, budowlanej czy gastronomicznej) oraz wiedzy ogólnej dotyczącej UE.

Autorskie słowa kluczowe: kształcenie ustawiczne, rynek pracy, edukacja dorosłych, projekty europejskie, potrzeby edukacyjne i szkoleniowe
Author's Keywords: lifelong learning, labor market, adult education, European projects, educational and training needs
Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, ustawiczne doskonalenie zawodowe, rynek pracy, praca, kariera zawodowa, obszar wiejski
TESE descriptors: adult education, continuing professional development, labour market, labour, career, rural area
Publikacje:
  • Pietrzak, E. i Schulz, A. (2008). Rozwój kształcenia ustawicznego na rynku pracy subregionu płockiego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 85-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"