BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój koncepcji rodziny u dzieci w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Ludwika Wojciechowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie, w jaki sposób dzieci pojmują rodzinę i jakie zmiany zachodzą u dzieci w rozumieniu tego zagadnienia. Przebadano 103 dzieci szkolnych w wieku od ośmiu do 11 lat, dobranych losowo, uczęszczających do szkół podstawowych w Warszawie. Badanie przeprowadzono techniką rozmowy z dziećmi. Dzieci w charakteryzowaniu rodziny posługiwały się najczęściej cechami fizycznymi i afektywnymi, przy czym cechy fizyczne pojawiały się przede wszystkim w opisach tworzonych przez dzieci ośmioletnie i zmniejszały się z wiekiem. Cechy afektywne – przeciwnie, wzrastały wraz z wiekiem. Czynności fizyczne odgrywały dużą rolę w różnicowaniu dzieci dziesięcioletnich i jedenastoletnich. Badane dzieci pojmowały cechy oraz czynności w relacjach, których wzrost – znaczący statystycznie – następował po 10. roku życia. Dzieci ośmioletnie w opisie swoich rodzin najczęściej wyliczały konkretne osoby. W grupie dzieci dziewięcioletnich nie dominował żaden składnik opisu. W stwierdzeniach dziesięciolatków dominowały opinie: kochają się oraz bliscy ludzie. U dzieci jedenastoletnich przeważa kategoria kochają się. Badanie wykazało, że z wiekiem wzrasta liczba kategorii, za pomocą których dzieci systematyzują wiedzę o rodzinie; następuje rozrost w zakresie rodzajów kategorii uwzględnianych w koncepcji rodziny; używanie kategorii czynności zmienia się wraz z wiekiem; dzieci powyżej 10. roku życia stosują większą liczbę relacji do opisu rodziny.

Deskryptory TESE: rodzice, relacje interpersonalne, rodzina, rozumienie, rozwój dziecka
TESE descriptors: parents, interpersonal relations, family, comprehension, child development
Publikacje:
  • Wojciechowska, L. (1993). Rozwój koncepcji rodziny u dzieci w wieku szkolnym. Przegląd Psychologiczny, 2, 225-237.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"