BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej u dzieci od 3. do 8. roku życia
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Ewa Czaplewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy dziecięcych kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej. W badaniu uczestniczyło 1055 dzieci (w tym 523 dziewczynki oraz 532 chłopców). Do zebrania materiału posłużono się autorskich narzędziem: Eksperymentami diagnostycznymi do badania dziecięcych kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej, dla dzieci od trzeciego do ósmego roku życia. Opracowane narzędzie składało się z sześciu serii zadań diagnostycznych (podtestów): JA – CIAŁO, JA – WORECZEK, LALECZKA – DRZEWO, SZUKANIE ZABAWEK, GRECKIE WZORY, PUDEŁKO. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że trzylatki nie funkcjonowały jeszcze na etapie „Ja i moje otoczenie”, którego wskaźnikiem jest m.in. świadomość schematu własnego ciała. Okazało się, że co trzeci czterolatek również nie posiadał tych kompetencji w pełni rozwiniętych. Wykazano, że większość pięciolatków cechowała umiejętność przeniesienia schematu własnego ciała na drugą osobę i wytyczania kierunków w przestrzeni od tej osoby, a także przekazywanie innym ludziom słownych komunikatów dotyczących przestrzeni. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem zaobserwowano również, że większość sześciolatków oraz siedmiolatków potrafiło wytyczać kierunki na płasko ułożonej kartce.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, komunikacja werbalna, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, dziecko, kompetencje, umiejętności podstawowe
TESE descriptors: language skills, verbal communication, child development, cognitive development, child, competence, basic skills
Publikacje:
  • Czaplewska, E. (2002). Rozwój kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej u dzieci od 3. do 8. roku życia. Psychologia Rozwojowa, 4, 109-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"