Tytuł badania: |
Ethical education of accounting students in Poland |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Ewa Wanda Maruszewska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie postawy absolwentów księgowości wobec etycznego wymiaru unikania płacenia podatków w kontekście edukacji etycznej jako elementu kształcenia księgowych. Badaniem objęto 398 osób, w tym wielu praktykujących księgowych (34%). Większość próby stanowiły kobiety (75%) oraz osoby poniżej 30. roku życia (82%). Zastosowano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji oraz metodę eksperymentalną. Wszyscy badani uczestniczyli w zajęciach: etyka w księgowości; pomiaru za pomocą ankiety dokonano przed odbyciem kursu i po nim. Wyniki pozwoliły stwierdzić statystycznie istotną różnicę w średnich wartościach zmiennych uzyskanych w pierwszym i drugim pomiarze. Po odbyciu kursu z etyki świadomość badanych związana z unikaniem płacenia podatków rosła, to znaczy częściej uznawali oni unikanie płacenia podatków oraz manipulację danych i informacji w celu uniknięcia płacenia podatków za nieetyczne, częściej też oceniali unikanie płacenia podatków za szkodliwe dla przedsiębiorstw. |
Author's Keywords: |
accounting ethics, accounting education, accounting, Polish accounting, teaching ethics |
Deskryptory TESE: |
postawa, zachowania, etyka zawodowa, student, szkoła wyższa |
TESE descriptors: |
attitude, behaviour, professional code, student, higher education |
Publikacje: |
- Maruszewska, E.W. (2011). Ethical education of accounting students in Poland. General and Professional Education, 1, 26-30.
|