Tytuł badania: |
„Estetyka oporu” w świecie fabrykowania zgody. Szkolne konteksty zniekształcenia przestrzeni konfliktu |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Justyna Nowotniak |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza procesu kształcenia (nauczania i wychowania) z uwzględnieniem kategorii konfliktu jako perspektywy projektowania zmiany w systemie edukacji dzieci i młodzieży oraz kształceniu nauczycieli. Zastosowano metodę interpretacji materiału zdjęciowego (materiał obejmował kilkadziesiąt zdjęć), który został stworzony przez uczniów klas piątych i szóstych szkoły podstawowej w Szczecinie. Zdjęcia są rezultatem kursu fotografii, który odbył się w badanej szkole. Poproszono uczniów o opowiedzenie przykładowej historii z wykorzystaniem około 10-12 wybranych fotogramów. Tematy przykładowych projektów były następujące: Terroryści w samolocie, Miłosna zbrodnia, Złoty strzał. Analiza fotografii pozwoliła na weryfikację następujących kwestii: medialne sposoby obrazowania sytuacji konfliktowych w szkole, niepokoje egzystencjalne współczesnych nastolatków, szkolne konteksty zniekształcenia przestrzeni konfliktu, groźba skrajności w postawach pedagogicznych (i wobec pedagogów) jako implikacja dla kształcenia nauczycieli. Uczniowie potrafią sprawnie przedstawiać sytuacje konfliktowe w szkole i pokazują je z własnego punktu widzenia. Taki rodzaj pracy pozwolił na ukazanie niepokojów egzystencjalno-emocjonalnych wśród badanej grupy uczniów. Jest to asumpt do nauczycielskich działań kształcąco-wychowawczych w przestrzeni klasowo-szkolnej. |
Deskryptory TESE: |
konflikt, przestępczość, szkoła, uczeń, postawa, wychowanie dziecka, nauczanie, kształcenie nauczycieli |
TESE descriptors: |
conflict, dellinquency, school, pupil, attitude, child rearing, teaching, teacher education |
Publikacje: |
- Nowotniak, J. (2005). „Estetyka oporu” w świecie fabrykowania zgody. Szkolne konteksty zniekształcenia przestrzeni konfliktu. Forum Oświatowe, 2, 113-129.
|