BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Estetyka oporu” w świecie fabrykowania zgody. Szkolne konteksty zniekształcenia przestrzeni konfliktu
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Justyna Nowotniak
Abstrakt:

Celem badania była analiza procesu kształcenia (nauczania i wychowania) z uwzględnieniem kategorii konfliktu jako perspektywy projektowania zmiany w systemie edukacji dzieci i młodzieży oraz kształceniu nauczycieli. Zastosowano metodę interpretacji materiału zdjęciowego (materiał obejmował kilkadziesiąt zdjęć), który został stworzony przez uczniów klas piątych i szóstych szkoły podstawowej w Szczecinie. Zdjęcia są rezultatem kursu fotografii, który odbył się w badanej szkole. Poproszono uczniów o opowiedzenie przykładowej historii z wykorzystaniem około 10-12 wybranych fotogramów. Tematy przykładowych projektów były następujące: Terroryści w samolocie, Miłosna zbrodnia, Złoty strzał. Analiza fotografii pozwoliła na weryfikację następujących kwestii: medialne sposoby obrazowania sytuacji konfliktowych w szkole, niepokoje egzystencjalne współczesnych nastolatków, szkolne konteksty zniekształcenia przestrzeni konfliktu, groźba skrajności w postawach pedagogicznych (i wobec pedagogów) jako implikacja dla kształcenia nauczycieli. Uczniowie potrafią sprawnie przedstawiać sytuacje konfliktowe w szkole i pokazują je z własnego punktu widzenia. Taki rodzaj pracy pozwolił na ukazanie niepokojów egzystencjalno-emocjonalnych wśród badanej grupy uczniów. Jest to asumpt do nauczycielskich działań kształcąco-wychowawczych w przestrzeni klasowo-szkolnej.

Deskryptory TESE: konflikt, przestępczość, szkoła, uczeń, postawa, wychowanie dziecka, nauczanie, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: conflict, dellinquency, school, pupil, attitude, child rearing, teaching, teacher education
Publikacje:
  • Nowotniak, J. (2005). „Estetyka oporu” w świecie fabrykowania zgody. Szkolne konteksty zniekształcenia przestrzeni konfliktu. Forum Oświatowe, 2, 113-129.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"